جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ جلسه درس اخلاق آیت الله شب زنده دار در مسجد اعظم

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه در واکنش به مواضع اسلام ستیزانه رئیس جمهور فرانسه گفت: باید همه‌ کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی سُفرای این کشور را بخواهند و اعتراضات شدید خودشان را اعلام بکنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،آیت الله مهدی شب زنده دار در ابتدای درس خارج فقه خود با اشاره به  مواضع اسلام ستیزانه رئیس جمهور فرانسه و اهانت به رسول مهربانی ها،‌گفت: این واقعه‌  مولمه‌ای که در جهان اسلام پدید آمده و احساسات بسیاری از مسلمین را در کشورهای مختلف اسلامی و حتی غیر اسلامی که مسلمانان در آن‌جا زندگی می کنند را برانگیخته، واقعا موجب تأسّف بسیار بسیار فراوان است.

وی افزود:در کلمات مرحوم استاد آقای حاج شیخ مرتضی حائری رضوان‌الله علیه است که فرمودند، اگرچه مغرب زمین در تکنولوژی پیشرفت کرده ولی از نظر مباحث انسانی و اخلاقی انحطاط شدید پیدا کرده است. کأنّ این ها از درک بسیاری از مسائل معرفتی عاجزند. و کأنّ قلوب و عقول آن‌ها در یک هاله‌ای از محجوریت قرار گرفته که مباحث بدیهی و روشن را انکار می‌کنند یا اعتراف به آن نمی‌کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: ممکن است یک دانشمندی باشد که در علوم تجربی مرتبه‌ی بالایی داشته باشد،اما در تحلیل مسائل معرفتی و عقایدی و امثال این‌ها عاجز و ناتوان باشد و حرف‌های بچه‌گانه بزند.

آیت الله شب زنده دار گفت: از رئیس جمهور فرانسه نقل شده که [گفته است] من توهین به اسلام را محکوم نمی‌کنم چون در کشور ما آزادی بیان است. حالا سؤال این است که آیا شما در کشورتان می‌پذیرید که شخصی به شخصی بخاطر آزادی و استناد به آزادی ضرب، جرح، قتل وارد بکند؟.

وی ادامه داد: [شما] این‌ کارها را که اجازه نمی‌دهید. چه فرق است بین این امور که قبول دارید آزادی نمی‌تواند مستند این اعمال واقع بشود و آزادی این‌قدر سعه ندارد که این امور را برای همگان تجویز کند. چه فرقی بین این امور است و این که میلیاردها انسان را برنجانید؟ بر اثر این که توهین می‌کنند به پیامبری که آن‌ها او را قبول دارند و او را رسول الهی‌ می‌دانند، داعی به خوبی‌ها می‌دانند، مذکّر انسان‌ها می‌دانند آن‌ها را به واقعیت عالم توجه می‌دهد. کسی که خدای متعال او را توصیف فرموده است به این که «وَ إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیم‏» (قلم، 4).

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد:‌یک وقتی در تهران پیش یک پزشکی می رفتم، او مسلمان بود، ولی می‌گفت که این نابغه است. حالا این کلام غلط است، یعنی این مسئله‌ی پیامبر(ص) از جنس نبوغ نیست و مسئله‌ی آخری است، ولی اگر کسی توجه به رسالت و وحی هم نداشته باشد چنین آدمی، آدم معمولی نیست.


وی گفت: این ‌همه معارف و مطالب که دانشمندان بزرگ، متفکرین بزرگ، اندیشمندان بزرگ، در مقابل گفته‌های او و مطالبی که او فرموده که هر چه علم در جوانب مختلف پیشرفت می‌کند، گوشه‌هایی از صحت همان مطالبی که آن بزرگوار فرموده بر بشر آشکار می‌شود.حالا ما همه این ها را کنار بگذاریم، آیا پیش شما عواطف انسان‌ها، مانند بدن آن‌ها اهمیت ندارد؟

استاد حوزه علمیه قم افزود: آیا شما اجازه می‌دهید که آزادی بیان در این حد باشد که بیایند یک انسان اندیشمند و بزرگ را مسخره کنند؟ شما اجازه می‌دهید مثلاً بیایند ادیسون را مسخره کنند؟ انیشتین را  مسخره کنند؟ آیا فطرت انسانی، عقل عملی انسان؛ این‌ها را تجویز می‌کند؟، بنابراین این مطلب از کوته‌بینی گوینده کاشف است که متأسفانه وجود دارد.

آیت الله شب زنده دار بیان کرد: این واکنشی که در جهان اسلام کمابیش پیدا شده واکنش صحیحی است و حتی باید خیلی بیش‌تر از این‌ها [باشد] که جلوی این مسائل گرفته بشود.شما می‌دانید که اگر پرده کنار برود این جسارت‌ها در عالم ملکوت چه می‌کند؟ پیامبر عظیم‌الشأن، خاتم الانبیاء، حبیب اله العالمین، افضل الخلایق؛ این چیز خیلی عظیمی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارداشت: باید همه‌ی کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی سُفرای این کشور را بخواهند و اعتراضات شدید خودشان را اعلام بکنند.
و این کاری که در برخی از جاها شروع کردند که اجناس فرانسوی را تحریم کردند هم یک حرکت نمادینی است که آن‌ها را به فکر وادار می‌کند.


وی ادامه داد: این اتفاق و اجماع بر اعتراض، کار بسیار شایسته‌ای است به خصوص از حوزه‌های علمیه، بزرگان علماء و روحانیت. ما به عنوان مسلمان هیچ‌گاه به خودمان اجازه نمی‌دهیم که به یک بزرگ، به یک دانشمند، به یکی از انبیاء گذشته ، حضرت عیسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام، حضرت موسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام، ابراهیم علیه السلام  و... معاذالله جسارتی بشود.


آیت الله شب زنده دار گفت: همه‌ ادیان دیگر و حتی کسانی که صاحب دین هم نیستند ولی عواطف انسانی دارند نباید به خودشان چنین اجازه ای را بدهند. امیدواریم که خدای متعال کسانی را که این جسارت‌ها را روا می‌دارند و یا حمایت می‌کنند یا محکوم نمی‌کنند جزای مناسب‌شان را در دنیا و آخرت عطا بفرماید و ان شاء‌الله صحنه‌ی بشریت را از این جرثومه‌های فساد پاک بفرماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha