جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ازدواج‌های اجباری

حوزه/ محمدلو گفت: باید جوانان به تاسی از قرآن، سعی کنند با دلایل منطقی و با کمال ادب و احترام خانواده های خود را قانع کنند تا رسومات غلط در ازدواج که در برخی از آن ها حتی خرافات هم ضمیمه شده دور ریخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در آذربایجان غربی، وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی برگزار شد، با بیان این که تعلق به رنگ الهی بهترین تعلق هاست، اظهار داشت: باید در همه اعمال و رفتار روزمره خودمان رضایت الهی را به دست بیاوریم و اگر در زندگی هدف رضایت الهی باشد ناراحتی و شادی ها تعریف جدیدی پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه به آداب و رسومات ازدواج اشاره کرد و گفت: مهریه یکی از رسم هایی است که قرآن هم آن را تأیید می کند و آن یک هدیه از سوی مرد به زن است و در حدیث بیان شده است که بهترین اموال خویش را برای سه امر مهریّه، حج و کفن صرف کنید و اگر بهترین اموال را صرف کابین زنان کنید، فرزندان شما صالح خواهند شد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: در دوران جاهلیّت مهریه زن را پدر یا بستگان وی می‌گرفتند اما قرآن کریم این رسم را برداشت و بیان کرد که با وجود زن پدر و بستگانش، حقّ گرفتن مهریه را ندارند.

وی با بیان این که اسلام، مدافع حقوق زن است و تصریح کرده است که باز پس‏ گرفتن مهریه با زور، حرام است، افزود: دین مبین اسلام خوش رفتاری با زنان را برای مردان واجب می داند.

محمدلو تاکید کرد: مهریه در اسلام نشانه صداقت مرد به همسرش است، بنا براین باید واقعی باشد، یعنی به گونه ای تعیین شود که مرد واقعا قصد و نیت پرداخت آن را داشته باشد، بنابراین مهریه های دروغین و غیرواقعی سال تولد و... که برخی در جامعه برای ازدواج تعیین می کنند اعتبار ندارد.

وی بیان داشت: مهریه نباید به ابزار فشار در زندگی تبدیل شود و  قرآن سفارش می کند که اگر زندگی بر وفق مراد نباشد نباید زوجین زود تصمیم به جدایی بگیرند و مهریه و نفقه که خداوند بر عهده مردان قرار داده در اسلام برای ایجاد مسئولیت پذیری در مردان و قبول قوامیت مردان در خانواده است و زیاد بودن آن بنا به تصور نادرست رایج جامعه باعث نگه داشتن زندگی از خطر طلاق و جدایی ‌نمی شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در ادامه مهریه سنگین، تشریفات و پیرایه های عریض و طویل و کمرشکن، تجمل گرایی و مدپرستی، خرج های اضافی و اسراف، چشم و هم چشمی ها، جهیزیه های زیاد و غیرضروری، مشکل پسندی به بهانه های غیرمنطقی، رد کردن خواستگار به دلیل نداشتن ماشین و مسکن شخصی و عدم توجه به تحقیق و بررسی به بهانه قسمت بودن ازدواج را رسومات غلط در ازدواج عنوان کرد و گفت: باید جوانان عزیز به تأسی از قرآن سعی کنند با دلایل منطقی و با کمال ادب و احترام خانواده های خود را قانع کنند تا این رسومات غلط که در برخی از آنها حتی خرافات هم ضمیمه شده دور ریخته شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha