پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مشورت

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که مشورت شخصیت دادن به دیگران است و موجب هدایت می شود، گفت: حقیقت یابی، رسیدن به خیر، رهایی از سرگردانی، به سختی نیفتادن، دوری از فقر، قدرت تصمیم گیری، دوری از ظلم و جور، رسیدن به کمال و دوری از فساد در دنیا و آخرت از ثمرات مشورت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان غربی، فاطمه ابراهیمی، شامگاه چهارشنبه در جلسه اخلاق عمومی طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) اظهار داشت: پیامبر اعظم(ص) می فرمایند؛ مشورت کردن با عاقل خیرخواه برکت، توفیق از جانب خدای عزوجل است و در اسلام هدفی برتر از رشد انسان وجود ندارد و تمامی برنامه‌ های دین جهت رساندن انسان به بالندگی و رسیدن به مقصد اعلای هستی می باشد؛ لذا از مهمترین فواید مشاوره ایجاد رشددر وجود انسان است.

وی با بیان این که برکت پیدا کردن حرکت ها با مشورت به وجود می آید، ادامه داد: همه جنب و جوش ها بدون کمک الهی به نتیجه نخواهد رسید، لذا کسب توفیق الهی اهمیت ویژه ای دارد و خداوند توفیق خویش را زمانی حاصل می نماید که مومن به مشاوره روی آورد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که بنابر روایتی از امام علی(ع) آن کس که با صاحبان خردِ خالص، مشورت نماید به راه درست راهنمایی می گردد، گفت: اهل مشورت راه درست را پیدا کرده و نجات می یابد و از هلاکت، خطا و سقوط مصون می ماند.

وی بیان داشت:  اشتباه و خطا در درجه پایین تر از هلاکت است که البته خداوند آن را به عنوان گناه محسوب نکرده اما ضررهای عارضی خطا همچنان باقی است و مشورت به فرموده امیرالمومنین(ع) موجب شناخت موقعیت های خطا و اشتباه می شود.

ابراهیمی دوری از ندامت و ملامت را از ثمرات مشورت دانست و تصریح کرد: بسیاری از تصمیمات و اعمال انجام شده توسط انسان پس از گذشت زمان مورد ملامت دیگران و یا ندامت خود قرار می گیرد، از این رو پیامبر اکرم(ص) برای دوری از این ضربه های بیرونی و درونی، مشاوره را نگاهبان چنین حالت شکننده ای معرفی می نماید.

وی اضافه کرد: از نیازهای مهم دیگر برای انسان داشتن پشتیبان موثق است و بشر موجودی اجتماعی است و یکی از نیازهای وی در این زمنیه داشتن پشتیبان است و بنا به فرمایش حضرت رسول(ص) هیچ چیزی موثق تر از مشاوره نیست.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که مشورت شخصیت دادن به دیگران است و موجب هدایت می شود، گفت: حقیقت یابی، رسیدن به خیر، رهایی از سرگردانی، به سختی نیفتادن، دوری از فقر، قدرت تصمیم گیری، دوری از ظلم و جور، رسیدن به کمال و دوری از فساد در دنیا و آخرت از ثمرات مشورت است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha