شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عباس شومان

حوزه/ اسلام با تمام نظام های سیاسی مانند پادشاهی جمهوری کنار می آید... مانعی برای همراهی دین و سیاست وجود ندارد و علما باید حاکمان را نصیحت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر عباس شومان وکیل الازهر در همایش دین و سیاست از دیدگاه فقه سیاسی در دانشگاه الازهر گفت اسلام با تمام نظام های سیاسی مانند پادشاهی جمهوری کنار می آید.

شومان گفت: مانعی برای همراهی دین و سیاست وجود ندارد و علما باید حاکمان را نصیحت کنند و اگر حاکمان عملی را خلاف شرع انجام دادند، بدون ترس و واهمه به آنها تذکر دهند.

وی افزود: الازهر یک مؤسسه سیاسی نیست و در سیاست دخالت نمی کند، اما این بدان معنا نیست که از سیاست چیزی نمی فهمد.

سخنگوی الازهر در بخش دیگر سخنان خود گفت محدود کردن اسلام به عبادات ظلم به دین است چون عبادات فقط یک باب از ابواب فقه اسلام است و احکام اسلام شامل معاملات و حدود و غیره نیز می شود.

وی افزود: مردم درباره ارتباط دین و سیاست با هم اختلاف نظر دارند و برخی از آنها بر این باورند که دین و سیاست باید با هم باشد و برخی نظری به عکس دارند و هر دو گروه هم دلایل خود را دارند.

دکتر شومان در مورد دخالت علمای دین در بازی های سیاسی نیز گفت: برای علمای دین شایسته نیست که در سیاست دخالت کنند؛ چراکه سیاست امری پیچیده است و اگر علما وارد سیاست شوند چون اصول آن را نمی دانند موجب عملکرد بد علما و بدنام شدن دین توسط آنها می شود و بهتر این است که یک روحانی فقط به نصیحت حاکم و مشورت داد به حاکمان اکتفا کند.

گفتنی است؛ اظهارات سخنگوی الازهر مصر در مورد کنار آمدن اسلام با هرگونه نظام سیاسی، نشان از بی‌برنامه بودن الازهر در زمینه حکومت و اسلام سیاسی دارد و اینکه صاحبان این نظریه بنا ندارند با "هیچ حکومتی" ساز مخالفت سر دهند.

از طرف دیگر توصیه الازهر به علمای دین مبنی بر عدم دخالت در سیاست نیز سخنی است که با ادعای نخست وی در مورد محدود نبودن اسلام به عبادات منافات دارد. حال که اسلام محدود به عبادات نیست و در تمام زمینه های زندگی مانند معاملات و احکام قضایی و سیاست و حکومت داری حرف و نظریه دارد، چگونه می‌توان ادعا کرد که علمای اسلام از دخالت در سیاست محروم باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha