جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 349900
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
همتیان معاون تهذیب قم

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: مسیر تربیت اخلاقی انبیا نسبت به انسان ها و امت ها، در رسالت پیامر اسلام (ص) به حد کمال رسید.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزار «حوزه»، ضمن تبریک سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) یکی از نیازهای ضروری و قطعی انسان مسائل اخلاقی است؛ اخلاق جمع خلق و خلق مربوط به صفات و ویژگی ها و هیئت درونی انسان است.

وی با اشاره به روایت نبی مکرم اسلام(ص) که می فرمایند: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ تصریح نمود: انسان دو شکل دارد، یکی مربوط به ظاهر و دیگری مربوط به باطن است. اخلاق، ویژگی ها، خصلت ها و صفاتی است که مربوط به باطن است و انسان به این اخلاق نیاز دارد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم تصریح نمود: بر اساس روایتی از امام علی(علیه السلام)، اگرانسان امید به بهشت و ترسی از جهنم نداشته باشد، باز هم سزاوار است که مکارم اخلاق را جست و جو کند؛ چراکه اخلاق و مکارم اخلاق انسان را به سمت سعادت هدایت می کند.

وی با بیان اینکه این روایت اهمیت و ضرورت اخلاق را بیان می کند، خاطرنشان کرد: حتی اگر انسان دین هم نداشته باشد، نیاز به اخلاق دارد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان به جایگاه اخلاق در قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: قرآن هیچ مسئله ای را به اندازه اخلاق اهمیت نداده. در سوره مبارکه شمس خدا 11 قسم می خورد و بعد از آن می فرماید، «قد افلح من زکی ها و قد خاب من دساها». اهمیت اخلاق از نظر قرآن و روایت و همچنین نیاز به اخلاق مسئله ای قابل توجه است.

وی با بیان این که اخلاق مراتب و درجاتی دارد، تصریح نمود: اخلاق گاهی به عنوان حسن خلق مطرح می شود که در این عرصه مصادیقی را اهل بیت (علیهم السلام) بیان داشته اند، یعنی با صورت گشاده با مردم برخورد کرده و با محبت و خوبی رفتار نمایید؛ این ها از مصادیق محاسن اخلاق است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، مکارم اخلاق را در جایگاه بالاتری از اخلاق عنوان کرد و گفت: مکارم اخلاق، مرتبه عالی اخلاق است. مکارم اخلاق را ائمه این گونه پاسخ دادند که اگر کسی تو را محروم کرد، او را محروم نکنی، اگر کسی به شما بدی کرد، از او بگذرید و انتقام نگیرید و... .

وی افزود: مکارم اخلاق دلالت بر روح بزرگ انسان دارد که وقتی بزرگان اسلام می خواهند مکارم اخلاق را مطرح کنند، آن را بزرگواری تعریف می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان اخلاق را یکی از اهداف بلند انبیای الهی، برشمرد و گفت: انبیا آمدند تا هیئت و شکل درونی انسان را به صورت زیبا ساخته و با صفات و خصلت های خوب، بدی ها و زشتی ها را از انسان دور سازند. البته پی در پی آمدن انبیا، مانند کلاسی است که از دوره ابتدایی شروع و تا مراتب عالی علمی وجود دارد و هر کدام نسبت به پیامبران پیشنین، مطالبی جامع تر و بیشتر مطرح می کردند.

وی با بیان این که مسیر تربیت اخلاقی انبیا نسبت به انسان ها و امت ها، در رسالت پیامر اسلام (ص) به حد کمال رسیده، خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) بیان داشته اند تا من مبعوث شدم که محاسن اخلاق به کمال برسند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم تصریح نمود: انسان محاسن اخلاق را از پیامبران الهی (ع) و مکارم اخلاق را از پیامبراسلام حضرت محمد(ص) دریافت می کنند.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha