چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پیامبر اکرم(ص)

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) تهران با تاکید بر اینکه بعثت پیامبر(ص) به وقوع پیوست تا حقیقت و ملکوت نظام هستی را به ما نشان بدهد، گفت: نجات بشریت از تباهی ثمره بعثت رسول اعظم(ص) است

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که بحث آفرینش انسان یکی از مهمترین رازهای پیچیده عامل هستی است، گفت: قرآن کریم می فرماید «سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّموَاتِ وَ مَا فِی الْاَرْضِ جَمیعًا؛ خداوند آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است همه را مسخر شما ساخته...» یعنی همه موجودات برای انسان خلق شده اند و انسان برای خداوند. نکته مهم اینجاست که اگر بعثت اتفاق نمی افتاد، این موجودی که می توانست برای خدا باشد و با فرشتگان خدا تفاوت جوهری داشته باشد، ممکن نبود.

وی با اشاره به این که بعثت، مکملِ عقلِ انسان ها است، افزود: روایت امام موسی کاظم(ع) نیز موید همین مطلب است که می فرماید «إِنَّ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ، حُجَّةً ظاهِرَةً وَ حُجَّةً باطِنَةً، فَأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الاَْنْبِیاءُ وَ الاَْئِمَّةُ وَ أَمَّا الْباطِنَةُ فَالْعُقُولُ؛ همانا برای خداوند بر مردم دو حجّت است، حجّت آشكار و حجّت پنهان، امّا حجّت آشكار عبارت است از رسولان و پیامبران و امامان، و حجّت پنهانی عبارت است از عقول مردمان».

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: حجت ظاهری بیانگر آن است که انسان ها مثل فرشتگان خلق نشده اند، همچنان که در روایتی امام صادق(ع) فرمودند «براستی که خداوند عزّوجلّ در وجود ملائکه عقل را آمیخت، بدون آنکه شهوت برایشان قرار دهد و در وجود حیوانات شهوت را در آمیخت بدون آنکه عقل برایشان قرار دهد. ولی در بنی آدم هر دو آنها را درهم آمیخت. پس هر انسانی که عقل او بر شهوتش غلبه کند او جایگاهش رفیع تر از ملائکه است و هر انسانی که شهوت او بر عقل او غلبه نماید او از حیوان پست ‌تر و شرتر است».

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی تصریح کرد: خداوند متعال می خواهد انسان مسیری را که با اختیار خودش انتخاب می کند، طی نماید. برعکس ملائکه، چون آن ها مجبورند بر مبنای خلقت شان دائما ذاکر به سبوح قدوس باشند. آن ها تکویناً مأمور به حمد و ثناگویی پروردگار متعال هستند. همچنان که خورشید تکویناً همیشه از مشرق طلوع می کند و هیچ¬وقت از مغرب، شمال و جنوب طلوع نمی کند.

مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) با تاکید بر اینکه بعثت پیامبر(ص) به وقوع پیوست تا حقیقت و ملکوت نظام هستی را به ما نشان بدهد، گفت: عقل ما انسان ها در گذر زمان، دچار طوفان های غفلت، احساسات شیطانی، هوای و هوس ها و تعصبات گوناگون می شود، و لذا عقل در لایه هایی از جهالت ها و ظلمت ها مخفی می ماند،در این شرایط خداوند متعال از روی لطف و کرمش به مددِ عقل، وحی را می فرستد. برای غبارروبی عقل ما از ظلمت ها و جهالت ها؛ پیامبران، امامان و جانشینانش را می فرستد، تا به ما یاد دهند چگونه با خدای خویش راز و نیاز نموده و حقیقت زندگی دنیا را درک کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha