پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی اصغر قائمی

حوزه/ کارشناس امور تربیتی حوزه علمیه گفت: از منظر اسلام، یکی از شاخصه های مهم اخلاقی جوینده علم و دانش این است که دارای نیت الهی باشد و با انگیزه کسب منافع دنیایی به دنبال علم نمی رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قائمی در آیین اختتامه دوره سوم طرح میثاق طلبگی داوطلبان مقطع سیکل حوزه علمیه قم در تفرش، اظهار داشت: اخلاص، نظم، پشتکار، مهارت در قلم و بیان، آشنایی با صرف و نحو عربی، اخلاق و تقوا از مباحث بسیار مهم برای طلاب است.

وی با بیان نکاتی با عنوان «آداب و اهداف طلبگی»، ابراز داشت: از منظر اسلام، یکی از شاخصه های مهم اخلاقی جوینده علم و دانش این است که دارای نیت الهی بوده و با انگیزه کسب منافع دنیایی به دنبال علم نمی رود.

این کارشناس امور تربیتی خاطرنشان ساخت: «عدم جاه طلبى، شهرت، فخر فروشی و برتری طلبی در کسب علم»، «تقید و عدم کوتاهی در انجام وظائف و شعائر دینی»، «توجه به قرآن کریم به عنوان نخستین و اساسى ترین ماده درسی هر طلبه»، «اهتمام و مطالعه احادیث معصومین(ع) به عنوان بهترین علوم»، «کوشش در مسیر پالایش دل از رذائل اخلاقی»، « توکل بر خدا در مسیر علم آموزی»، «حسن خلق و فروتنی» و ... از جمله شاخصه های مهم اخلاقی طلاب می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی «عفت نفس» و «همت بلند» را از دیگر ویژگی های طلبه موفق عنوان کرد و افزود: «پویایی و تحرک علمی»، «برنامه ریزی و نظم در امور»، «مداومت و استمرار در مسیر علم آموزی»، «تسیلم بودن در برابر حق»، «داشتن روحیه پرسشگری»، «حضور مستمر سرکلاس، ثبت و نگارش مطالب علمی و دقت در مطالعه و محفوظات» و ... از جمله برجسته ترین شاخصه های طلبه در نحوه علم آموزی است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع استاد در اسلام، تصریح کرد: استاد، پدر معنوی هر انسان است و طلاب باید در محضر اساتید به مباحثی همچون: «تواضع و فروتنى در برابر استاد»، «به نیکی یاد کردن از استاد»، «تحمل تندی های استاد با جان و دل»، «مراقبت بر رفتار و گفتار»، «خطاب مؤدبانه استاد» و ... دقت داشته باشند.

این کارشناس امور تربیتی در پایان بیان داشت: طلاب حوزه های علمیه، سربازان حضرت ولی عصر(عج) می باشند؛ پس باید به گونه ای رفتار کنیم که در شأن یاران آن حضرت باشیم.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha