پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 385699
۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
ماهنامه خلق

حوزه/ پنجاه و سومین شماره دو ماهنامه تربیتی، اخلاقی "خُلُق" از سوی موسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشریه "خُلُق" هر دو ماه یکبار در حوزه اخلاق، سیره اهل بیت(ع) و مسایل تربیتی انتشار می یابد.

مهمترین عناوین این شماره عبارتند از " مناجات با امام عصر(عج)"، بررسی دنیای مذموم از نگاه امام خمینی(ره)" حکایت صاحبدلان"، اهمیت ماه مبارک رمضان و راه استفاده از آن" و ایمان عمل به مثابه راهبرد تربیتی در قرآن کریم"، نامه های ره نما: دستور العمل اخلاقی از آیت الله مومن شیرازی جزایری، گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی معاونت تهذیب حوزه های علمیه" ، "چشمه زلال" سفره خدا سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری".

برخی دیگر از عناوین این شماره از این نشریه شامل مطالبی مانند معرفی کتاب، خبر، عرفان های نوظهور دانش نورانی، بررسی چند فرع فقهی و قله نشینان معرفت می باشد.

در مقاله ایمان و عمل به مثابه راهبرد تربیتی در قرآن "نوشته محمد عالم زاده نوری، آمده برای کشف راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن کریم به تول و فعل ،و تقریر خدا می توان استفاده کرد. مقاله مذکور که سومین بخش از موضوع مورد بحث می باشد، به تقریر خداوند در قرآن کریم پرداخته است. به عبارت دیگر مقاله های اول و دوم نیز به تبیین قول و فعل پرداخته بودند.

نویسنده در آن مقاله بعد از تبیین تقریر خداوند و همچنین بررسی و تبیین برخی واژگان راهبردی تربیت اخلاقی به جمع بندی و نتیجه گیری در مورد مباحث این مقاله و مباحث دو مقاله قبل می پردازد.

"زبان سرخ" بررسی اهمیت زبان و برخی آثار زیان بار رها بودن آن" سخنرانی آیت الله ناصری می باشد که در این شماره آورده شده است.

در این متن نیز بیان شده که یکی از اعضای انسان که با اصلاح آن بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتاری او اصلاح می شود، زبان است، این عضو کوچک و کم حجم منشاء حجم زیادی از مشکلات و گناهان است. در فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) هم توجه ویژه ای به زبان شده، در این نوشتار سعی گردیده با بهره گرفتن از کلمات اثرگذار آیت الله ناصری، هشدارها و نکات مفیدی را در زمینه اصلاح زبان در اختیار خوانندگان محترم قرار دهد.

*حیثیت هزار نفر را ببر! هیچ خرجی ندارد

آیت الله ناصری بیان می کند یکی از ابزراهای معصیت زبان می باشد که با آن می توان گناه کرد، چشم، گوش دست، پا و ... نیز ابزارهای معصیت هستند، اما در میان اینها، زبان از همه قوی تر است. بعضی بزرگان نوشته اند سی نوع گناه از زبان صادر می شود ؛ گاهی بیان می کنند که 120 نوع گناه از زبان صادر می شود، علت اینکه این اندازه معاصی از زبان سر می زند این است که گناهان زبان خیلی آسان و کم هزینه است و ما هم به گناهان زبان اهمیت نمی دهیم، بنابراین در این زمانه در نظربسیاری از مردم گناهان زبان حرمت و قبح ندارد، پول هم نمی خواهد، هزار تهمت به فلانی بزن و حیثیت هزار نفر را ببر، هیچ خرجی ندارد!

آیت الله ناصری در ادامه به داستان برخورد یکی از بزرگان با غیبت کننده زبان و محرومیت از نماز شب و همچنین یکی از راه های کنترل زبان می پردازد.

*راه های کنترل زبان

وی در خصوص راه های کنترل زبان می گوید: اگر من متوجه باشم مطالبی را که می گویم، ضبط شده و برای من پرونده می شود، جلوی زبانم را می گیرم. لذا امکان ندارد دروغ بگویم؛ فحاشی و یا غیبت کنم، اگر معتقد باشم اینها همه ضبط شده و بعداً از آن بازخواست می شود، خودم را کنترل می کنم، صریح قرآن و روایات است که آنچه از زبان تو خارج می شود را برای تو پرونده می کنند و ... .

شماره 53 دو ماهنامه تربیتی اخلاقی "خُلُق" در 72 صفحه و با قیمت 5000 تومان برای ماه های خرداد و تیر 1395 منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه این نشریه می توانند به نشانی قم، خیابان معلم، انتهای کوچه یک، پلاک 159 ، موسسه فرهنگی دارالهدی مراجعه نموده و یا با شماره 37737429-025 تماس حاصل نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha