جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فصلنامه علمی – تخصصی دین و رسانه

حوزه /هشتمین و نهمین شماره از فصلنامه علمی تخصصی دین و رسانه از سوی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه صدا وسیمای جمهوری اسلام ایران، مرکز قم، منتشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این فصلنامه که به صاحب امتیازی صدا وسیمای جمهوری اسلام ایران و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام و المسلمين علي نهاوندي منتشر می شود با مطالب وموضوعات متنوعی به چاپ رسیده است .

 مهم ترین مطالبی که دراین شماره به چاپ رسیده عبارتند از :

* ظرفيت رسانه‌هاي جديد براي ارائه مفاهيم ارزشي(بررسي موردي بازي هاي رايانه اي) به قلم: امين انگارده و بهروز مينايي

 * بررسي رابطه دين و رسانه با رويكردي بر نقش حوزه علميه فلسفه دين و رسانه تبليغ به قلم : رشيد داودي، وهاب آريان«عطّاش»

* مرام‌نامه اخلاقي براي پاسخ‌گويي به شبهات ديني در رسانه ملي به قلم : مريم شفيعي سروستاني

* مقدمه‌اي بر مباني قرآني تمثّل سينمايي برزخ براساس مطالعه موردي سريـال ملكوت: مصطفي همداني

* ماهيت و كاركرد تبليغي ـ سياسي رسانه ها ي ديني در جهان معاصر به قلم : هادي آجيلي؛ مجتبي اشرافي؛ مرتضي بابايي

* ارتباطات و دينداري؛ با نگاهي به تأثير اينترنت در ارتباط مراجع تقليد با مقلدان به قلم : علي سعادت مهري

* مرجعيت ديني و رسانه‌هاي نوين، ترجمه: سمانه خالدي؛امير يزديان

در مقاله ارتباطات و دينداري؛ با نگاهي به تأثير اينترنت در ارتباط مراجع تقليد با مقلدان نویسنده بیان می کند که بسياري از جنبه ‏هاي زندگي بشر، حتي مباحث ديني، از پديده نوظهور اينترنت و فناوري‏ هاي وابسته به آن اثر گرفته است.

در حال حاضر شمار منابع و سايت‌هاي ديني در فضاي مجازي، روزبه‌روز در حال افزايش است و در بيشتر سايت‌هاي اينترنت، ممانعتي براي ترويج عقايد ديني و ابراز آنها وجود ندارد. بنابراين مردم، اطلاعات ديني مورد نيازشان را، كه تاكنون نمي‌توانستند از راهي ديگر به دست آورند، به آساني مي‌توانند بيابند.

در اين ميان مراجع تقليد، كه منبع پاسخگويي بسياري از سؤالات ديني مردم هستند، از فضاي مجازي در راستاي برقراي ارتباط با مقلدان خود، بهترين بهره را برده و با ايجاد پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني براي دسترسي آسان و تقويت دينداري افراد، به ويژه نسل جديد در محيط اينترنت، گام‌هاي ارزشمندي برداشته‌اند.

همچنین در مقاله  ماهيت و كاركرد تبليغي ـ سياسي رسانه ها ي ديني در جهان معاصر نویسندگان بیان می دارند که دين در سه سطح و درجه يك(تصوير متني)، دو(تصوير علماي ديني) و سه (اشكال عيني و تحقق‌يافته در قالب فرهنگ) قابل بررسي است. رسانه به عنوان وسيله‌اي فرهنگ‌ساز و مخاطب‌محور با اكثريتِ مخاطب عام، مي‌كوشد عناصر فرهنگي را در جامعه‌اي تقويت و فرهنگ را در آن جامعه نهادينه نمايد.

بر همين مبنا، رسانه، بيشتر با دين درجه سه سروكار دارد و البته نمي تواند دين درجه يك و دو را نيز ناديده بگيرد. اين كه اصولاً دين تا چه اندازه مي تواند براي امر تبليغ در حوزه رسانه پيش برود و رسانه  را با تمام كاركردهاي چندگانه اش به خدمت بگيرد، منوط به اين پيش شرط است كه اصالت را به دين دهيم و رسانه را فقط ابزاري براي انتقال و تبليغ مفاهيم و پيام هاي ديني به شمار آوريم و ميان رسانه هاي سنتي و مدرن و كارويژه هايشان، تمايز و تفاوت قائل شويم. همچنين رسانه‌ها به اين باور رسيده اند كه حياتشان، به توجه و اقبال مردم(مخاطبان) وابسته است و مردم نيز به توجه و اقبال معنويت و دين (اميدي ماورايي) نيازمند هستند. پس رسانه ها تلاش مي كنند اين اميد را حتّي اگر هم سراب گونه باشد، براي مخاطبانشان مهيا كنند. در دين و شريعت اسلام، رسانه ديني كه براي تبليغ دين به كار مي رود. پاك و مطهر است؛ پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله) و ائمه(عليهم السلام) رسانه هستند و اين رسانه وسيله اي براي رسيدن به سعادت و لقاء‌الله تلقي مي‌شود. پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله) رسانه است، رسولِ خدا است، و اگر خدا از اين رسانه گرفته شود، ماهيتش را از دست مي دهد. ديني كه در رسانه متوقف شود، مخدر توده ها مي‌شود و تأثير خودش را از دست مي دهد و دين درجه ي 3 (دين رسانه اي) باقي مي ماند.

علاقه مندان به تهیه این فصلنامه می توانند به آدرس قم، بلوار امين، اداره کل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه مراجعه و یا به پایگاه اینترنتی WWW.IRC.IR ؛ ص. پ: 3133 - 37185 ؛ تلفن: 32915511- 025 ، نمابر: 32915510  تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha