جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 385892
۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
مکتب اسلام

حوزه/ شماره ۶۶۲ ماهنامه درس هایی از مکتب اسلام، در تیرماه ۱۳۹۵، با محوریت موضوعات اسلامی چاپ و منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه» ماهنامه "مکتب اسلامی" در بردارنده مطالبی مانند " حکمت های روزه" ، کلام نفسی، تفسیر از متکلم بودن خدا"، " استوانه صبرو ثبات"، گوش دادن به هر سخنی و پیروی کردن از نیکوترین آنها"،" پیامبر رحمت"، شیعیان نیجریه"، پیام محبت"، قرآن منبع تاریخی یا خیر"، " راهبردهای تربیت دینی فرزندان"، " طول عمر امام مهدی(عج)"، "پاسخ آیت الله العظمی بهجت(ره) به چند پرسش، " پرفشاری خون و راه های درمان دارویی آن" ، " از گوشه کنار مطبوعات".

حجت الاسلام فرج الهی در مقاله پیامبر رحمت(ص) که چهارمین بخش از مقاله مذکور می باشد   به بحث مدارای پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرداخته است .

نویسنده در خصوص مدارای پیامبر(صلی الله علیه و آله) بیان می کند که مدارا، نرم خویی و انعطاف لازمه هر رهبری است و کسی که در مقام رهبری یک امت قرار گرفته، باید با مردم مدارا کند، گرچه از عده ای از آنها تخلفی هم سر بزند، چرا که هر رهبری دارای نرمش و انعطاف نباشد و تند خو و خشن باشد، مردم از اطراف او پراکنده می شوند؛ شاهد زنده این حقیقت رفتار و مدارای انبیاء، اوصیاء و اولیای الهی بود که گاهی از حق شخصی خود می گذشتند و مردم را مورد عفو قرار داده و با  آنها مدارا می کردند و شاید یکی از ماموریت های مهم آنها این بوده که با عمل به این مهم، مردم را به فضایل اخلاقی و عفو و گذشت عادت دهند. بخصوص حضرت محمد(ص) که گل سرسبد آفرینش و دارای همه صفات حمیده و فضایل اخلاقی بودند و همه آن ویژگی ها و اخلاق پسندیده، انعطاف و نرم خویی از طرف خداوند به ایشان عطا شده و نسبت به آن دستور داده شده بود، چنانچه در آیه 159 سوره آل عمران اشاره شده که اگر مدارا و نرم خویی پیامبر(صلی الله علیه و آله) نبود، از اطراف او پراکنده می شدند و کسی اسلام را نمی پذیرفت؛ بنابراین معلوم می شود مدارا کردن با مردم چنان اهمیتی دارد که خداوند این ویژگی را به پیامبر(صلی الله علیه  و آله) عطا می کند و سپس دستور عمل به آن را نیز صادر می کند. این امر در پذیرش اسلام از سوی مردم، اصلی مهم بوده تا جایی که در احادیث وارده، پیامبر(صلی الله علیه و آله) آن را هم ردیف تبلیغ رسالت بیان کرده است.

اسماعیل نساجی نیز در مقاله راهبردهای تربیت دینی فرزندان که بخش چهارم آن در این شماره منتشر شده، بیان می دارد که ارائه تصویر محبت آمیز از دین، استفاده از شیوه عملی نمادین و تحسین و تشویق فرزندان به دیانت و پایبندی به دین و همچنین ارائه الگوی صحیح به فرزندان، پای بندی خانواده ها به شعائر دینی و توجه به میزان توانمندی فرزندان و... از راهبردهای مهم تربیت دینی می باشد.

در بخش دیگری از این ماهنامه پاسخ های فقیه عارف، حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) به 15 پرسش آورده شده؛ پرسش هایی از قبیل این که نماز برایم مانند جریمه دادن است، چه کنم؟؛ برای محفوظ ماندن از بلاها و گرفتاری ها چه کار کنیم؟؛ برای توفیق نماز شب چه کنیم؟ از برخی افراد شنیده شده که به دیدار امام زمان(عج) نائل شده اید، چرا ما آن حضرت را نمی بینیم و چندین پرسش دیگر.

علاقه مندان برای تهیه این ماهنامه می توانند به قم، خیابان آیت الله نجفی، دفتر مرکزی ماهنامه مکتب اسلام، مراجعه کرده و یا با شماره تلفن   37742384-025 تماس گرفته و یا با صندوق پستی 441-37185 مکاتبه نمایند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha