چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 مراسم "یوم علی(ع)" در پاکستان

حوزه / همزمان با روز بیست و یکم ماه رمضان سال ۱۴۳۷ هجری قمری مصادف با سالروز شهادت مولی الموحدین که در پاکستان به یوم علی(ع) معروف است، شیعیان سراسر این کشور، با برگزاری مراسم های عزاداری و براه انداختن دسته جات سینه زنی، در غم شهادت مظلومانه اول امام و پیشوای خود سوگواری کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از ایرنا، همزمان با روز بیست و یکم ماه رمضان سال ۱۴۳۷ هجری قمری مصادف با سالروز شهادت مولی الموحدین که در پاکستان به یوم علی(ع) معروف است، شیعیان سراسر این کشور، با برگزاری مراسم های عزاداری و براه انداختن دسته جات سینه زنی، در غم شهادت مظلومانه اول امام و پیشوای خود سوگواری کردند.

مردم در شهرهای اسلام آباد، کراچی، لاهور، پیشاور، راولپندی، اسکردو، کویته، مولتان و بسیاری دیگر از شهرها و مناطق پاکستان شب گذشته و امروز در امام بارگاه ها(حسینیه ها) و حضور در دسته جات عزاداری در خیابانها، در میان تدابیر شدید امنیتی، در سوگ شهادت امیرالمومنین (ع) برسر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

مراسم تشییع نمادین پیکر علی (ع) یکی از ویژه برنامه های عزاداری در یوم علی (ع) در پاکستان است که روز گذشته و امروز در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد.

بسیاری از شبکه های تلویزیونی از جمله شبکه های خبری پاکستان نیز ضمن پخش گزارش هایی از عزاداری شیعیان این کشور در روز شهادت پیشوای متقیان، برنامه های ویژه ای در این روز پخش کردند و برخی مراسم های عزادرای را به صورت زنده پوشش دادند.

برگزاری میزگردهایی با حضور علمای اهل تشیع و تسنن و گفت و گو درباره فضایل و ویژگی های حضرت علی(ع) ، تهیه برنامه هایی با موضوع حضرت علی (ع) و حضور مداحان و قوالی خوان ها در استودیوهای تلویزیونی و اجرای برنامه های مداحی و مرثیه سرایی در سوگ امام علی (ع)، بخش عمده ای از برنامه های شبکه های تلویزیونی پاکستان در روز گذشته و امروز را تشکیل داد.

بسیاری از رسانه های نوشتاری و سایت های اینترنتی پاکستان نیز اخبار و گزارش هایی را به مناسب ‘یوم علی(ع)’ منتشر کردند.

نیروهای امنیتی پاکستان نیز در این روز به ویژه در شهر کراچی که چند روز پیش یکی از صاحب نام ترین مدیحه سرایان اهل سنت پاکستان به نام ‘امجد صابری’ در این شهر از سوی تروریست ها به شهادت رسید، با اتخاذ تدابیر امنیتی ویژه تلاش کردند تا مراسم یوم علی(ع) در کراچی و دیگر شهرها در امنیت و آرامش برگزار شود.

شبکه های خبری پاکستان در ایام ماه محرم و همچنین در ایام شهادت حضرت علی (ع) ، ضمن کاستن از برنامه های شاد و موسیقی، با پخش برخی برنامه های مذهبی درباره امام حسین(ع) و حضرت علی(ع)، مراتب ارادت و علاقه خود و مردم این کشور به اهل بیت علیهم السلام را به نمایش می گذارند.

بیش از ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۱۹۰ میلیون نفری پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند ضمن اینکه بسیاری از برداران و خواهران اهل سنت پاکستان علاقه و ارادت ویژه به اهل بیت علیهما السلام دارند و به ویژه در مراسم های دهه محرم حضور می یابند.

ایرانیان مقیم پایتخت و دیگر شهرهای پاکستان نیز شب گذشته همزمان با دومین شب از لیالی قدر، دعای جوشن کبیر را زمزمه کردند، قرآن به سر گرفتند و همزمان، همراه و همدل با میلیون نفر از هموطنان در ایران اسلامی، در سوگ مولای متقیان اشک ماتم ریختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha