پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست حوزه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، بی نیازی از مردم و سختکوشی برای خروج از فقر را یکی از توصیه های اسلام به مسلمانان بیان کرد و به شرح داستانی از زندگی پیامبر اسلام در این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی صبح امروز در دهمین نشست اخلاقی شورای اداری مدیریت حوزه علمیّه خواهران استان یزد در سال جاری، که با حضور مدیر، معاونان و کادر مدیریت، برگزار شد در ابتدا به شرح حدیثی از  امام سجاد(ع) در کتاب تحف العقول ج ۱ ص ۲۷۹ پرداخت و گفت: حضرت امام سجاد(ع) در روایتی فرمودند: «طَلَبُ الحَوائجِ إلی الناسِ مَذَلَّةٌ للحیاةِ، و مَذهَبَةٌ للحَیاءِ، و استِخفافٌ بِالوَقارِ، و هُو الفَقرُ الحاضِرُ، و قِلَّةُ طَلَبِ الحوائجِ مِنَ الناسِ هُو الغِنی الحاضِرُ؛» یعنی «نیازخواهی از مردم، مایه خواری در زندگی و از بین رفتن حیاست و از وقار آدمی می کاهد و آن، فقر نقد است، و کمتر دست نیاز دراز کردن به سوی مردم، توانگری نقد است».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد افزود: بعضی از مردم به گمان فرار از فقر، خود را به دست فقر می سپارند، و با بردن تقاضا و حاجت های غیر ضروری به نزد این و آن، خود را وابسته و نیازمند می سازند و شخصیت انسانی خود را در هم می کوبند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: اسلام به پیروان خود دستور می دهد تا آن جا که توانایی دارند، روی پای خود بایستند و از «زندگی اتکالی» بپرهیزند که، بی نیازی بوسیله دیگران، عین نیازمندی است؛کسی که بخواهد آبرومند زندگی کند و مکانت و شرافت خود را حفظ نماید و سبک و خوار نشود، باید دست نیاز به سوی مردم نگشاید و به روزی مقدّر الهی راضی و قانع باشد.

وی در ادامه  به روایتی از اصول کافی, جلد۲ ,  صفحه۱۳۹ اشاره کرد و افزود: مردی از اصحاب پیامبر دچار تنگدستی شد، او بیکار بود و شغلی نداشت و خانه‌نشین شده بود؛ روزی همسرش به وی گفت: ای کاش به محضر رسول خدا(ص) می‌رفتی و از ایشان درخواست کمک می‌کردی! مرد هم نزد رسول خدا رفت تا چشم حضرت به این فرد افتاد، فرمود: «قَالَ مَنْ سَأَلَنَا أَعْطَیْنَاهُ وَ مَنِ اِسْتَغْنَی أَغْنَاهُ اَللَّهُ؛ «هر کس از ما کمک بخواهد، ما او را یاری می‌کنیم و اگر بی‌نیازی بورزد و دست حاجت پیش مخلوق دراز نکند، خداوند او را بی‌نیاز می‌کند».

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد ادامه داد: مرد پیش خودش فکر کرد که شاید مقصود پیامبر من هستم. پس بدون اینکه سخنی بگوید، به خانه برگشت و ماجرا را به همسرش گفت. همسرش گفت: رسول خدا هم بشر است(او از حال تو خبر ندارد) دوباره برو و ایشان را از وضع سخت خود آگاه کن. مرد برای بار دوم محضر پیامبر رسید و قبل از اینکه حرف بزند، پیامبر همان سخنان قبلی را تکرار فرمودند، او باز هم بدون اظهار حاجت به خانه برگشت... و برای سومین بار، به مجلس رسول اکرم(ص) رفت. ولی باز هم پیامبر همان جمله را تکرار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی ادامه روایت مرد عرب را بیان کرد و گفت: این‌بار اطمینان بیشتری پیدا کرد و احساس نمود که کلید مشکل خود را در این جمله یافته است؛ وقتی که از نزد آن حضرت خارج شد، با خود گفت: به خدا تکیه می‌کنم و از نیرو و استعدادی که دارم، کمک می‌گیرم و از خداوند می‌خواهم که مرا در کارهایم موفق گرداند و از دیگران بی‌نیازم سازد؛ با این نیّت بود که او تیشه‌ای امانت گرفت و به جانب صحرا رفت. آن روز مقداری هیزم جمع کرد و فروخت و چند روز بعد توانست از حاصل زحمت خود، ابزار کاری را فراهم کند. باز هم به کار خود ادامه داد تا آنکه صاحب سرمایه، شتر و غلامی شد و در اثر تلاش شبانه روزی، یکی از ثروتمندان شد.

وی ادامه ماجرای مرد عرب با پیامبر(ص) را اینگونه شرح داد: روزی از روزها مرد عرب پس از ثروتمند شدن به محضر پیامبر رسید و وضعیت خود را برای آن حضرت بیان کرد که چگونه در آن روز فلاکت بار به محضر حضرت آمده و چگونه سخنان آن حضرت، وی را تحریک کرده و به کار واداشته است. پیامبر(ص) فرمود: «من که به تو گفتم؛ هر کس از ما کمکی بخواهد، به او کمک می‌کنیم و اگر بی‌نیازی بورزد، خدایش او را کمک خواهد نمود.»

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطرنشان کرد: اگر ما اعتقاد داریم که خدا قادر و رزاق است چرا باید درب خانه خلق خدا را بزنیم ما باید بدانیم روزی ما تضمین شده است و با تلاش و کوشش است که به آن روزی دست پیدا می کنیم و با این اعتقاد است که انسان دست نیاز به سوی هر کسی دراز نخواهد کرد و چشم امید به سوی کسی جز خداوند نداشته و باعث خواری خود نخواهد شد. امید است با تکیه بر ذات اقدس الهی خود را بی نیاز از خلق بدانیم و با تلاش و کوشش به اهداف خود برسیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صغری IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام تورو خدا کمکم کنین ب 50میلیون پول نیاز دارم خونه ندارم پدرومادر ندارم از پیرزنی نگهداری میکنم عوض جای خواب خواهش میکنم ب همون خدا کمکم کنین تا بتونم شغلی دست و پا کنم شماره حساب من ( محفوظ است ) صغری قلیزاده کد ملی( محفوظ است ) مبتونین استعلام بگیرین