سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: اطاعت از خداوند نه‌تنها انسان را محدود نمی‌کند بلکه باعث رسیدن به بهشت ابدی و سعادتمندی در دنیا و آخرت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، شکرگزاری دائمی را یکی از خصائل مؤمن معتقد دانست.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی شکر نعمات خداوندی همچون ولایت، سلامت، محبت اهل‌بیت(ع) و دیگر نعمت‌هایی که برخی اوقات انسان از آن‌ها غافل است را باعث جلب رحمت بیشتر خداوند دانست.

وی اظهار کرد: گاهی حرص و طمع انسان را به سمت لذت خواهی های بیشتر سوق می‌دهد و از شکر نعمات اساسی غافل می‌کند و لذا امام سجاد(ع) در دعای یازدهم صحیفه سجادیه از خداوند درخواست می‌کند زبانم را به شکر خود عادت ده تا صرفاً ثناگوی تو باشم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: زمانی که این توجه به خداوند در قلب و زبان تکرار شد زمینه طاعت او در رفتار ما نیز مساعدتر می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توان از دست و چشم و پا و دیگر جوارح برای طاعت خداوند کمک گرفت و از وسوسه شیطانی رهایی یافت که این امر هم نیاز به تمرین دارد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: بر همین اساس امام علی(ع) می‌فرماید: «افضل الطاعات هجر اللذات» و برترین عبادات و طاعات را ترک لذت می‌داند؛ چراکه اگر انسان به لذت‌های زودگذر عادت کند نسبت به طاعت خداوند طاقتش کم خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر انسان به لذت معنویات و اطاعت خداوند عادت کرد نوع نگاهش به لذات دنیوی تغییر خواهد کرد و مشهور است که «اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس را لذت ندانی».

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: به همین دلیل امام علی(ع) در خطبه ۱۵۶ می‌فرماید: «فَإِنْ أَطَعْتُمُونِی فَإِنِّی حَامِلُکمْ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ عَلَی سَبِیلِ اَلْجَنَّةِ»؛ حضرت خطاب به اهل بصره بر سبیل حکایت از پیشامدهای سخت خبر می‌دهد و می‌فرماید هنگام آن فتنه و تباه‌کاری کسی که توانائی اطاعت و فرمان‌برداری خدا داشته باشد، بایستی بجا آورد، پس اگر مرا اطاعت و پیروی کنید، من به خواست خدا شما را به راه بهشت و سیادت و سعادت جاودانی خواهم برد اگرچه این راه بسیار سخت و تلخ‌مزه است؛ زیرا بیشتر مردم خواهان باطل و تباه‌کاری بوده پیروی خدا و رسول در نظرشان دشوار می‌آید.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: پس باید دقت کرد اطاعت از خداوند نه‌تنها انسان را محدود نمی‌کند بلکه باعث رسیدن به بهشت ابدی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha