پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
الکاظمی، السیسی و ملک عبدالله

حوزه/ سعد محمد العکبی گفت: فشارها و منافع آمریکایی در پشت پرده توافقنامه مصطفی الکاظمی با طرف مصری و نادیده گرفتن توافقنامه با چین قرار دارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، سعد محمد العکبی تحلیلگر سیاسی عراق با تأکید بر اینکه فشارها و منافع آمریکایی در پشت پرده توافقنامه مصطفی الکاظمی با طرف مصری و نادیده گرفتن توافقنامه با چین قرار دارد، افزود: سیاست آمریکا مانع حرکت عراق به سوی چین است و از سرمایه گذاری سعوی و ورود مصر در این مسیر حمایت می کند.

الکعبی اشاره کرد: اقدام الکاظمی به امضای توافقنامه با مصر، غیر قابل توجیه است و امکان ندارد که ملت عراق آن را بپذیرند؛ چراکه مصر گرفتار بحران اقتصادی بوده و برای توسعه کشور خود نیازمند دخالت خارجی است.

تحلیلگر عراقی بیان داشت: طرف آمریکایی با حرکت عراق به سوی چین برای توسعه کشور و آبادانی آن، مقابله می کند، امّا همزمان از سرمایه گذاری عربستان سعودی در بیابان السماوه، الانبار و نجف اشرف حمایت می کند. آمریکا همچنین از سیاست مصر حمایت کرده و آن را در کنار عربستان سعودی، امارت و بحرین (عادی سازان روابط با اسرائیل) هم پیمان خود می داند.

سعد الکعبی تصریح کرد: آمریکا برای دور کردن دولت عراق از توافقنامه چین و نادیده گرفتن آن برای هدف قرار دادن پکن، تلاش کرده است، به ویژه که آمریکا، عراق را یکی از نیرو های پیاده نظام خود می داند و در تغییر رویکرد دولت کنونی عراق از چین به سمت مصر موفق عمل کرده است.

شایان ذکر است که دولت مصطفی الکاظمی در هفته گذشته توافقنامه همکاری با مصر در زمینه آموزش، زیر ساخت ها و باز سازی امضا کرده است.

همچنین جنبش فتح عراق به رها کردن توافقنامه با چین و امضای توافقنامه با مصر اعتراض کرد و آن را حرکت عراق به سوی محور آمریکایی اسرائیلی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha