پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نواب

حوزه/ استقبال مقامات رسمی واتیکان و خبرگزاری‌ها بسیار خوب بود. کاردینال توران رئیس شورای پاپی گفتگوی ادیان در همان جلسه گفت که با توجه به حوادث فرانسه، ترجمة این کتاب ابتکار خوبی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب که اخیرا برای حضور در مراسم رونمایی از کتاب "تعالیم کلیسای کاتولیک" به وایتکان سفر کرده بود، در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به جزئیات مربوط به این کتاب و نحوه برگزاری مراسم رونمایی در واتیکان پرداخت.

وی در خصوص علت تالیف این کتاب و ویژگی های آن گفت: از ابتدای تأسیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب تصمیم داشتیم ادیان و مذاهب را به طور تخصصی مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. یکی از اقدامات لازم برای شناخت درست سایر ادیان این بود که به منابع معتبر آن دسترسی داشته باشیم. از این رو، به عنوان گام نخست ترجمة کتاب‌های معتبر ادیانی در دستور کار قرار گرفت. ترجهم کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک به پیشنهاد آقای دکتر لگنهاوسن انجام شد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: این کتاب یک متن رسمی کلیسایی است که جنبه‌های مختلف اعتقادی، عبادی، اخلاقی و اجتماعی کلیسای کاتولیک را بیان می‌کند. ترجمة فارسی حاضر به محققان حوزوی و دانشگاهی این فرصت را می‌دهد که از روی یک متن معتبر رسمی با آموزه‌های اعتقادی مسیحیت کاتولیک آشنا شوند. اصل ترجمه کتاب ظرف دو سال انجام شد. اما فرایند بازنگری‌های متعدد و آماده‌سازی به طول انجامید. مترجمان این کتاب را از متن انگلیسی ترجمه کردند و با ترجمه عربی آن تطبیق دادند. و حتی برای اطمینان بیشتر آقای فرانکو امتو آن را با متن لاتین تطبیق داده است. در نتیجه ترجمه دقیقی ارائه شده  است.

وی به حضور در واتیکان و مراسم رونمایی از این کتاب اشاره و تصریح کرد: آیین رونمایی با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، شورای پاپی گفتگوی بین الادیان و دانشگاه گریگورین رُم برگزار شد. استقبال مقامات رسمی واتیکان و خبرگزاری‌ها بسیار خوب بود. کاردینال توران رئیس شورای پاپی گفتگوی ادیان گفت: بعد از جریان ترور در فرانسه این خطر وجود دارد که مردم غرب اسلام را با ترور و خشونت بشناسند، ترجمة این کتاب ابتکاری است برای اینکه از این نوع نگاه به اسلام جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره برنامه‌های دانشگاهش برای تقویت روابط شیعه و کاتولیک گفت: دانشگاه ادیان به طور کلی به صورت آکادمیک فعالیت می‌کند. در درجه نخست می‌خواهیم ادیان دیگر را درست بشناسیم. اگر می‌خواهیم خود را به دیگران معرفی کنیم، اگر می‌خواهیم با دیگران گفتگو کنیم و حتی اگر می‌خواهیم آنان را نقد کنیم اول باید اعتقادات و باورهای آنان را بشناسیم. علاوه بر این، دانشگاه ادیان تلاش می‌کند با احترام به دیگران زمینة گفتگو و تعامل را فراهم کند و در واقع به همزیستی مسالمت‌آمیز و تحقق صلح در جهان کمک کند. فکر می‌کنیم ترجمه کتاب، کارگاه‌های مشترک و سایر همکاری‌های دانشگاهی به تقویت روابط کمک می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha