جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مجتبی ملکی همکاری ها

حوزه/ دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: براساس اسناد بالا دستی همه موظفیم ظرفیت های موجود کشور و همچنین حوزه را به عنوان یک نهاد تخصصی بکار بگیریم، تا اهداف تعلیم و تربیت محقق شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، در نشست کمیته استانی همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، با بیان این که آموزش و پرورش، نقش مهمی در پیشبرد اهداف اسلامی دارد، ابراز داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند "هدف فشار دشمن در جبهه های سیاسی و اقتصادی، فقر در جبهه فرهنگی است" و "اگر آمریکا به این نتیجه برسد که می تواند آموزش و پرورش ایران را چنان تغییر دهد که در چند سال دیگر خبری از انقلاب نباشد، دیگر اصراری بر محاصره اقتصادی نخواهد داشت".

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همچنین در جایی دیگری فرموده اند "جامعه اسلامی برای خنثی کردن نقشه دشمنان پس از امدادهای غیبی الهی به آموزش و پرورش و معلمان متعهد و دلسوز و دانش آموزان که سرمایه های انقلابند چشم دوخته است".

*پیوند حوزه و آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه در گذشته مسیر آموزش و پرورش از حوزه های علمیه از یکدیگر جدا بود، افزود: جمهوری اسلامی برای اتصال این دو نهاد مهم و پیشرفت تربیت اسلامی در جامعه، به وجود آمد، البته این ارتباط دو سویه نیاز به ابزار و شرایطی دارد که زمان بر است .

مشاور آموزش و پرورش با اشاره به تدوین و ابلاغ 22 عنوان برنامه به استان ها، گفت: مبنای سیاست های ابلاغی و اسناد بالا دستی از جمله سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری که در اردیبهشت  ماه سال 92 ابلاغ فرمودند، مبنای همکاری حوزه و آموزش و پرورش است.

*رویکرد سند تحول به همکاری با حوزه

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: در نقشه جامع علمی کشور بندهایی مربوط به همکاری حوزه و آموزش و پرورش برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی آمده است. همچنین  در سند تحول بنیادین  که به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش و فصل مشترک حاکمیت کشور است 43 راهکار و ظرفیت همکاری با حوزه علمیه وجود دارد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش افزود: براساس اسناد بالا دستی همه موظفیم ظرفیت های موجود کشور و همچنین حوزه را به عنوان یک نهاد تخصصی بکار بگیریم، تا اهداف تعلیم و تربیت اسلامی محقق شود.

* تحقق تعلیم و تربیت اسلامی؛ وظیفه همگانی

وی با بیان این که مشارکت در تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی وظیفه ای همگانی است و در این بین معلمان نقش برجسته و ویژه ای دارند، تصریح کرد: همه مردم می توانند در تحقق تربیت اسلامی در جامعه مشارکت داشته باشند مانند اجرای فریضه امر به معروف.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این که کار توأم با اخلاص بسیار تاثیر گذاراست، اگر چه به حسب ظاهر کم باشد، افزود: ملاک ارزش گذاری کیفیت، نه کمیت است. براین اساس باید کیفیت تعلیم و تربیت افزایش یابد.

*حضور اثرگذار روحانیون در مدارس

حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت های روحانیت در کارهای فرهنگی، در قالب یک برنامه هدفمند و مشخص قابل تحقق است وهدف از اعزام روحانیون به مدارس، حضور فیزیکی نیست، بلکه حضور تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: ائمه جمعه مراکز استان ها را محور اصلی فعالیت های فرهنگی هر استان خواند و گفت: این مسئله در آیین نامه اجرایی همکاری های حوزه و آموزش و پرورش دیده شده و رسالت و وظیفه سنگین تقویت همکاری ها متوجه ائمه جمعه می باشد.

*وظیفه کمیته های استانی

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به این که کمیته های استانی همکاری حوزه و آموزش و پرورش محل تبادل نظر و ارائه  طرح ها و حرف های نو است، ابراز داشت: برای تحقق اهداف بزرگ تر، تمام همکاری های باید با مدیریت امام جمعه مرکز استان و از طریق کمیته همکاری پیگیری گردد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به این که تعداد زیادی از خانه عالم خراسان جنوبی خالی هستند، افزود: هیچ نقطه‌ای از کشور بدون معلم نبوده  و آموزش و پرورش در دورترین نقاط حضور دارد و این مسئله ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش تربیت اسلامی با همکاری حوزه است.

*بخشنامه مشترک

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، بخش نامه ای با امضای مشترک مدیر حوزه های علمیه کشور و وزیر آموزش و پرورش، به سراسر کشور ابلاغ شد و تمامی بخش نامه های قبلی را تنفیض و معتبر اعلام کردند.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha