دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عابدینی قزوین

حوزه/ امام جمعه قزوین با تاکید بر لزوم حمایت و دفاع شجاعانه از ولایت و رهبری، گفت: اگر اعمال و کارهای ما با محوریت ولایت انجام نشود، ارزش ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، یک شنبه شب، در جشن میلاد کوثر که با حضور اعضای هیئات مذهبی، مداحان، شاعران آئینی و ذاکرین اهل بیت(ع)، در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، بیان کرد: امروزه مداحان در کنار طلاب به ایفای رسالت خود می پردازند، اما باید توجه شود که خلاها و کمبودهایی در جامعه وجود دارد که باید مداحان و شاعران آئینی در برطرف کردن آن بکوشند.

وی افزود: اولین خلاء مهم، خلاء قرآن گرایی است که البته اگرچه نسبت به دوره های گذشته توجه به قرآن بیشتر شده و کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام شده اما هنوز  با قرآنی شدن جامعه فاصله بسیار داریم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: قرآنی شدن با قرآن دانستن تفاوت زیادی دارد و تفسیر، حفظ و قرائت هدف نهایی نیست بلکه وقتی به هدف خود می رسیم که قرآن را چشیده باشیم و در جانمان نفوذ کرده و در سخن گفتن، شجاعت و بی پروایی در دفاع از دین دیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: استفاده مداحان و شاعران از مطالب قرآنی می تواند کمک خوبی در زمینه قرآنی شدن جامعه باشد و اگر شعر قرآنی در مداحی باب شود، می توان از طریق آن به برانگیختن احساسات پرداخت و این کار ارزشمندی است که در راستای چشیدن و درک واقعی قرآن می تواند انجام گیرد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: مطابق حدیث نبوی اگر کسی قرآن ر ا به عنوان راهنما و امام خود قرار دهد، قرآن او را به بهشت رهنمون و رهبری می کند و در غیر این صورت، این شخص به طرف جهنم رهنمون می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: می توان خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص) و معانی و تفاسیر آیات قرآن را از طریق ابزار هنر و شعر به مردم منتقل کرد که این کار در ترویج اخلاق قرآنی در جامعه بسیار موثر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه، اقامه نماز را از دیگر خلاءهای جامعه عنوان کرد و گفت: در مداحی ها وقتی که اشک ها جاری شد و همه تحت تاثیر قرار گرفتند و دل ها آماده شد، چقدر زیباست که همگان را متوجه اقامه نماز کنیم و خود جزو فعالین مساجد و اقامه کنندگان واقعی نماز باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین، حمایت از ولایت را خلاء دیگر  عنوان کرد و گفت: مروری بر تاریخ حوادث  وقایع اجتماعی ما را به شعرایی رهنمون می کند که در حمایت از ولی و امام خویش بدون هیچ ترسی در برابر صاحبان قدرت به مداحی و شعرسرایی پرداخته اند که از جمله آنها می توان از دعبل خزاعی و فرزدق نام برد و امروز هم شاعران و مداحان می توانند با زبان شعری و هنر بیان خود به حمایت از ولایت به پا خیزند، چرا که اگر اعمال و کارهای ما با محوریت ولایت انجام نشود، ارزش نخواهد داشت.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: رهبرمعظم انقلاب در خط مقدم حمایت از جریان مقاومت و مظلومان قرار دارد و یک مداح و شاعر اهل بیتی نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد و در این مورد باید همراه رهبری باشیم، چرا که در دفاع از حق مظلوم دارای وظیفه بوده و این رسالت بزرگی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دفاع از حق و حقیقت باعث عزت آدمی می شود و ما باید در بیان حق، شجاعت داشته باشیم و لازم نیست که امر به معروف و نهی از منکر فقط از بالای منبر باشد، بلکه این امر می تواند از زبان یک مداح یا شاعر بیان شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با توصیه به پرهیز از خرافات در مداحی ها، گفت: دین اسلام تاکید زیادی بر عقلانیت و خرافه زدایی دارد و باید مراقب بود که مبادا در مداحی ها مطالبی بیان شود که ترویج خرافات در ذهن مردم بوده و آنها را از دین حقیقی دور کند.

وی، پرهیز از مطالب لغو، لعب و لهو را از دیگر اصول مورد توجه مداحان بیان کرد و ابراز داشت: این سه عنوان دارای ارتباط نزدیکی به هم هستند، لهو مربوط به فکر و ذهن، لعب مربوط به عمل و لغو مربوط به بیان و زبان است و اگر کسی فکرش لهو باشد، عملش لعب و بیانش لغو خواهد شد که متاسفانه برخی مواقع شاهد این گونه تفکرات و بیانات در مراسمات هستیم که باید از آن پرهیز شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha