جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم میرکریمی

حوزه/ مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان گفت: رسالت حوزه های علمیه نه تنها تربیت متقین، بلکه تربیت امامِ متقین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، خانم مریم میرکریمی در جمع طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، طلبگی را بهترین و صالح ترین نعمت دانست و بر شکرگزاری این نعمت تاکید کرد.

وی با استناد به آیه ۱۱۴ از سوره مبارکه نحل، شکر نعمت را از واجبات اصلی برشمرد و افزود: غالباً شکر نعمت از خودِ نعمت بالاتر است، چنانچه به مصداق آیه «لئن شکرتم لأَزیدَنَّکم»، شکر نعمت، موجب بزرگی انسان می شود.

مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان، شکر نعمت را وسیله ای برای تقرب و نزدیکی به پروردگار و ابزاری برای ترقی انسان دانست و گفت: امام حسن مجتبی(ع) «نعمت های خداوند را آزمونی برای انسان معرفی می کنند»، با شکرگزاری و بجاآوردن حق نعمت، آن نعمت برای انسان باقی خواهد ماند ولی با ناسپاسی، تبدیل به عذاب و نقمت خواهد شد.

میرکریمی با بیان اینکه آثار گناهانی همچون کفران نعمت در همین دنیا دامن گیر انسان خواهد شد، افزود: مراد از کفران نعمت، استفاده نکردن نعمت در جای خود و بجانیاوردن شکر آن است.

وی، طلبگی را احیای دین، پیروی از مکتب اهل بیت(ع) و نشستن سر سفره آنان دانست و اضافه کرد: براساس آیه شریفه «ابتغوا إلیه الوسیله» و روایات عدیده، انسان برای رسیدن به خدا، نیازمند وسیله است که اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مهمترین و بزرگترین وسیله قرب به خداوند هستند.

مدیر مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان در بخش دیگری از سخنان خود، با استناد به آیات ۶۳ تا ۷۴ سوره مبارکه فرقان، بالاترین مقام بشر را مقام بندگی معرفی کرد و تواضع، مدارا، حلم و حوصله و شب زنده داری، استمرار در عبادت، یاد معاد و خوف از جهنم را از صفات عبادالرحمن برشمرد.

میرکریمی ادامه داد: براساس آیات فوق، عبادالرحمن به حداقل اکتفا نکرده و مقام امامِ متقین را از خداوند درخواست می کنند، یعنی کار پیامبرگونه که مراد از «العلماء ورثه الانبیا» نیز همین است؛ بنابراین رسالت حوزه های علمیه نه تنها تربیت متقین، بلکه تربیت امامِ متقین است.

وی معتقد است: کار حوزه تحول جامعه، نجات غریق و مصلح پروری است نه صالح پروری و دوری از غرق شدن.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه کار طلاب انفاق علمی است، افزود: انفاق علمی از ثواب و اجر بسیاری برخوردار است، چنانچه یک طلبه با کسب معرفت، بذر محبت خداوند را در دل ها زنده می کند؛ لذا ثواب انفاق علمی از انفاق مالی که بنابر آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره، دارای اجر بسیاری است، بیشتر خواهد بود.

میرکریمی، در بیان راه های رسیدن به مقام و جایگاه امامِ متقین، کسب معرفت را اولین راه وصل به این مقام برشمرد و اظهار کرد: براساس روایات، علم و آگاهی، انسان را ارشاد کرده، راه رشد را به او نشان داده و عمل او را به بی نهایت می رساند.

وی، براساس روایتی از امام علی(ع) «معرفت اندک را بهتر از عمل بسیار» دانست و ادامه داد: در مقام و فضیلت کسب علم و معرفت همین بس که حضرت امیر(ع) «عقل و معرفت را پیشوای فکر، فکر را پیشوای قلب، قلب را پیشوای حواس و حواس را پیشوای اعضا و جوارح انسان» می داند که همه اعمال، منتهی به عقل و معرفت می شود.

مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان با استناد به کلام حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: «انسانی که در مسیر علم حرکت می کند، در مسیر خلیفه اللهی است و هدف از خلقت انسان نیز رسیدن به مقام خلیفه اللهی و تعلیم اسماء الهی است که یکی از اسماء الهی علم است؛ لذا هر کس در مسیر علم و حکمت حرکت کند، به همان میزان از مقام خلافت الهی برخوردار و متصف به صفات الهی می شود».

میرکریمی با استناد به آیه نَفر، هجرت را دومین راه رسیدن به مقامِ امام متقین برشمرد و توضیح داد: هجرت برای انذار و انذار برای حَذر است و مراد از حذر؛ ترساندن مردم از جهنم نیست، بلکه درک عظمت پروردگار و معرفی خداوند با این عظمت و بزرگی، به مردم است، همچنین از مضمون آیه استفاده می شود که صرف نظر از ابتدا و انتها، آنچه مورد توجه قرار گرفته، شناخت هدف و وظیفه است.

وی در پایان، بر سرعت استفاده از فرصت ها تاکید و با استناد به روایتی از امام صادق(ع) توصیه کرد: لازمه قرار گرفتن در محیط علمی و رسیدن به موفقیت «علاوه بر رغبت و علاقه، نیاز به اراده قوی، فراغ، آراستگی به تقوا، ملازمت با خوف الهی و اجتناب از موجبات ضعف حافظه و بکار بستن فکر و اندیشه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha