جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه شورای اداری استان قم

حوزه/ جلسه شورای اداری استان قم با حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید محمد تقی شاهچراغی، شامگاه امروز در جلسه شورای اداری استان قم که با حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، ۹ دی را خیزش مردم بصیر در برابر انحرافات دانست و ابراز داشت: توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی و تربیت نیرو در تراز انقلاب اسلامی همواره مرد انتظار مراجع عظام تقلید است.

وی بر اهمیت بهره‌وری از ظرفیت‌های مردمی تاکید کرد و با بیان اینکه عدم تناسب بین مقدورات و امکانات در رشد جمعیت به حاشیه نشینی در این شهر دامن زده، گفت: نیازمند حمایت و رسیدگی وزارت کشور به پدیده در حاشیه مانده و ۱۷ محله قم هستیم تا شرایط مناسب زندگی در این منطقه فراهم شود.

استاندار قم وجود ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده و تاریخی را مانعی جدی در مسیر توسعه و ارائه خدمات شهری دانست و یادآور شد: امیدواریم از محل اعتبار سازمان بازآفرینی به میزان حداقل ۲۰ هزار واحد ابلاغ گردد.

وی کم آبی به واسطه کاهش برکات آسمانی مشکلاتی را در کشور به ویژه شهر قم ایجاد نموده است، اظهار داشت: ضمن تاکید بر حق آبه پیش بینی شده از سد دز، طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در برنامه قرار گیرد.

استاندار قم با تاکید بر اینکه وجود مضجع شریف فاطمه معصومه (س) و وجود حوزه‌های علمیه، زمینه‌های ویژه‌ای را در تقویت بنیه‌های فرهنگی ایجاد نموده است، یادآور شد: کارگروه زیارت در مدت ۳ ماه نیازمندی‌های لازم را پیش بینی کرده و برای ابلاغ به رئیس جمهور ارائه می‌نماید.

وی بهبود شرایط زندگی مردم را نیازمند در گرو مساعدت دولت دانست و یادآور شد: کارآفرینان و صاحبان حرفه و صنعت، ظرفیت بزرگی را در استان قم ایجاد نموده است، ناظر به اهمیت اخذ تسهیلات ارزی و ریالی، نیاز است تا کارگروهی متشکل از وزارت سمت، بانک مراکزی و دستگاه‌های متولی تشکیل و نسبت به رفع مشکلات اقدام نماید.

شاهچراغی با بیان اینکه مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم همیشه گوش به فرمان ولی امر مسلمین و با عزمی راسخ همراه دولت در راستای پیش برد اهداف انقلاب و مبتنی بر عدالت هستند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا با حمایت دولت، مردان کار سخت به وظایف خود در قبال خدمت به مردم و برطرف سازی مشکلات اقدامات موفقی را رقم زنند.

آیت الله سعیدی امام جمعه قم نیز در جلسه شورای اداری استان، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا (س) حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در آشیانه آل الله و مؤمنین را خیر مقدم گفت و ابراز داشت: در بیت الغزل رهنمودهای فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتماد به خداوند متعال از مشخصه‌های ایمان واقعی است.

وی بندگی خالصانه برای خدا را رمز موفقیت انسان ایمانی دانست و یادآور شد: از رئیس جمهور و هیئت همراه برای حضور در جمع مردم قم و شنیدن سخنان و دغدغه‌های این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت برطرف سازی نیازهای معیشتی مردم بر توجه به دغدغه‌های فرهنگی استان قم تصریح کرد.

ثبت نام ۹۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن در قم
امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، با تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، و سالگرد ارتحال سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و آیت الله مصباح یزدی، بر موضوع فاضلاب برخی از مناطق شهر قم، تاکید کرد و ابراز داشت: مناطقی مثل شهر قائم، انسجام و پردیسان فاقد فاضلاب است که عملیاتی سازی آن نیازمند اعتبار است.

وی بر جمع‌آوری پسماند منطقه اسماعیل آباد اشاره کرد و با بیان اینکه امیدواریم موضوع تقویت و بهبود وضعیت ریلی استان قم تقویت گردد، خاطرنشان کرد: بحث پروژه مترو قم در سند همکاری‌ها گنجانده شود.

امیر آبادی بر لزوم برگشت بخش عمده‌ای از زمین‌های هزار هکتاری شهر پردیسان تاکید کرد و یادآور شد: نزدیک ۹۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن شهر قم ثبت نام کرده‌اند که همچنان نیازمند توجه ویژه‌ای به این گستره از نیاز هستیم.

وی بحث بیمه کارگران ساختمانی و تشکیل کارگروه ساماندهی دریاچه نمک را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: کارگروهی به ریاست معاون اول و برخی از استانداران حاشیه برای ساماندهی و احیای دریاچه قم تشکیل شود.

مشکل پرستاران و مشکلات شهرستان قنوات از دیگر موضوعات مورد اشاره امیر آبادی بود.

باید مشکل معیشتی مردم نجیب قم، نجیبانه حل شود

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در جلسات کارشناسی مشکلات استان قم با سعه صدر و نگاه مثبت بررسی و وعده‌هایی داده شده است، اظهار داشت: انتظار داریم بیش از پیش به وعده‌های داده شده عمل شود، روحیه انقلابی و خروجی محوری کارهای دولت سیزدهم باید وارد فاز عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه برطرف سازی برخی از مشکلات شهری و استانی نیازمند تصمیمات مجدانه است، اظهار داشت: متأسفانه آنگونه که باید اراده‌ای از سوی برخی از دستگاه‌ها برای برطرف سازی موضوع پردیسان وجود ندارد، انتظار داریم در پردیسان به عنوان شهر ادارات تأسیس و بسیاری از مشکلات در این شهر پیگیری گردد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی استان قم قفل شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه بافت فرسوده برخی از مناطق در شهر قم مشکلاتی را پیرامون مدیریت شهری ایجاد نموده است.

وی به نرخ ۱۴ درصدی بیکاری در شهر قم اشاره کرد و با بیان اینکه مونوریل این شهر به آئینه دق تبدیل شده است، اظهار داشت: وجه فرهنگی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و خیزش گاه انقلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، صنایعی به قم وارد شود که با فرهنگ و روحیات فرهنگی قم همخوانی داشته، سرمایه گذاری ناظر به وضعیت این منطقه دنبال شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به اینکه حوزه علمیه قم بخش قابل توجهی از جمعیت شهر قم را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: طلاب در دوران کرونا در بدترین وضعیت معیشتی زندگی می‌کنند؛ باید مشکل معیشتی مردم نجیب قم، نجیبانه حل شود.

امضای تفاهم نامه با مؤسسات فرهنگی مهم قم

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه، با بیان اینکه تا کنون چهار سفر به استان قم داشته، به صورت عمده با مسائل این استان آشنا شده‌ام، اظهار داشت: الحمدلله توافقات خوبی با مجموعه‌های فرهنگی استان صورت گرفته است.

وی به برنامه بزرگداشت یکصدمین سالگرد باز تأسیس و احیای حوزه علمیه قم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با مؤسسات فرهنگی مهم قم، تفاهم‌نامه های ارزشمندی تصویب شده است، تکیه گاه دولت انقلابی قطعاً نهادها و مجموعه‌های فرهنگی دینی و انقلابی است که بخش قابل توجهی از آن در شهر قم حضور دارند.

اسماعیلی، گزارشی از حضور خود در میان مردم شهر قم به ویژه شهرک پردیسان اشاره نمود و یادآور شد: بسیاری از مشکلات شهرک پردیسان با عقد تفاهم نامه و اقدام و عمل مسئولان برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۲ بازدید و حضور در جمع فعالان فرهنگی و هنری را بخشی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرایند حضور در قم دانست و یادآور شد: تفاهم نامه‌ای ایجاد شود تا از محل زمین‌های در دست وزارت ارشاد واحدهای مسکونی برای فرهنگیان ایجاد شود.

مسئله کاغذ و اهمیت توجه به مؤسسات چاپ و نشر نیز از دیگر موضوعات مطرح وزیر فرهنگ و ارشاد بود.

تأمین واگن‌ها و حل مشکلات مترو و مونوریل
وحیدی وزیر کشور نیز در این جلسه به قطب دامپروری استان قم اشاره کرد و ابراز داشت: برای فروش محصولات دامپروری با مشکل روبرو بوده، مقرر گردید تا ۱۰ هزار تن گوشت از دامداران این استان خریداری شود.

وی بهبود اوضاع بیمارستانی و نیروگاهی استان قم را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: پیش بینی شده تا در جعفر آباد ۱۵۰۰ مسکن با طرح هادی پیگیری شود.

وحیدی، به مسئله آب و حق آبه استان اشاره کرد و اذعان داشت: قم مردمانی خوب پرکار و پرتلاش داشته، کارهای خوبی را در حوزه‌های گلخانه‌ای رقم زده است، تقویت زیرساخت‌ها توسعه گلخانه‌ای و ارائه الگوهای مناسب نیازمند حمایت دولت است.

وی با بیان اینکه ۶ کیلومتر از مترو ۱۵ کیلومتری شهر قم آماده شده است، خاطرنشان کرد: تأمین واگن‌ها و حل مشکلات مترو و تسریع در عملیاتی سازی این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

وزیر کشور با بیان اینکه منوریل می‌تواند جایگزینی برای خط دوم مترو شود، یادآور شد: سرمایه گذار برای تأمین منابع مالی مونوریل اعلام آمادگی کرده است که عملیاتی سازی آن نیازمند مصوبه است.

وی مسئله پسماند شهری و بهبود اوضاع شهری به ویژه در مناطق خاص استان در حوزه پسماند را نیازمند توجه و موافقت مسئولان دانست.

بیش از ۷۳ درصد مردم قم دوز اول واکسن را دریافت نموده‌اند
عین الهی وزیر بهداشت و درمان نیز در این جلسه با بیان اینکه قم دانشگاه علوم پزشکی موفقی با ۱۰ بیمارستان با ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی داراست، اظهار داشت: با توجه به تنوع و گستره جاده‌های مواصلاتی توجه ویژه‌ای به موضوع اورژانس شده است.

وی زیارتی بودن قم، نیاز به تخت‌های بیمارستانی و درمانی را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در دوران کرونا موفق عمل نموده است و ۱۷ مرکز تزریق واکسیناسیون را تجهیز کرده، بیش از ۷۳ درصد مردم این استان دوز اول واکسن را دریافت نموده‌اند.

وزیر بهداشت از همراهی مراجع عظام تقلید در فرایند واکسیناسیون عمومی تقدیر و تشکر نمود و یادآور شد: تخصیص مبلغی در ستاد کرونا معوقات پرستاران این استان پرداخت خواهد شد.

وی به پروژه‌های نیمه تمام و در دست اقدام وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی در استان قم اشاره کرد و اذعان داشت: افزایش عرصه دانشگاه علوم پزشکی قم، مجوز به‌کارگیری ۲۵۰ نیرو در بخش بهداشت و درمان و تجهیز بیمارستان‌های استان و … تنها بخشی از برنامه‌های در دست اقدام این مجموعه است.

وی تقویت گردشگری و رونق اقتصاد را در گرو بازسازی و بهبود راه‌های مواصلاتی دانست.

مسئله کارآفرینی و شرایط بانوان و دغدغه‌های پیرامونی آن نیازمند توجه ویژه و پشتیبانی دولت است

خانم خزعلی نیز در این جلسه با بیان اینکه پیش از این از نظرات و دیدگاه‌های مراجع عظام در حوزه زنان و مسائل مستحدثه بهره مند شده‌ایم، خاطرنشان کرد: نیازهای جامعه زنان ورزش و سلامتی و نشاط و تندرستی از دیگر موضوعاتی است که باید ناظر به مکان‌ها و شرایط و زمینه‌های آن در استان ایجاد شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مسئله طلاق و ازدواج در استان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مسئله کارآفرینی و شرایط بانوان و دغدغه‌های پیرامونی آن از جمله ضمانت و.. نیازمند توجه ویژه و پشتیبانی دولت است.

وی با بیان اینکه شهر کهک مستعد تبدیل شدن به قطب گردشگری است و با اشاره به اینکه نسبت به آسیب‌های اجتماعی و تأسیس مرکز تخصصی و آموزشی و حمایت از زنان سرپرست خانوار و بازپروری بانوان بی خانمان طرح‌ها و اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از بین رفتن نسل از نظر کمی و کیفی و از دست دادن هویت نسل جوان را بسیار مخاطره‌آمیز دانست و اذعان داشت: امیدواریم با دقت در این مسئله و سرمایه گذاری در این حوزه شاهد جلوگیری از آسیب‌ها و برطرف سازی مشکلات شویم.

حدود ۸۹ هزار نفر در قم برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تسلیت ایام سوگواری فاطمیه و گرامیداشت ۹ دی ماه، به مأموریت‌های وزارت راه اشاره کرد و با بیان اینکه ۳۷ طرح با حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جز تعهدات وزارت شهرسازی در استان قم است، اظهار داشت: آزادراه ملی کشور که از بندر امام (ره) آغاز و تا تهران و رشت ادامه دارد، ۷۵ کیلومتر آن در استان قم به عنوان کنارگذر به عنوان طرح عملیاتی مصوب شده است.

وی به ویژگی‌ها ظرفیت‌های این آزادراه مهم ملی اشاره کرد و یادآور شد: تا پایان دولت بخش‌های باقی مانده آزاد راه تهران رشت پایان خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در موضوع فرودگاه کارگروهی برای پیگیری مسائل در فرایندی ۳ ماهه راه اندازی شده است، یادآور شد: استان قم در مرکزیت اتصال به چندین استان قرار داشته، راه اندازی قطار سریع السیر تهران قم و اصفهان، با طرف خارجی در فرایند عملیاتی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کردیم تا ۶۳ هزار نفر در قم متقاضی مسکن خواهیم داشت، اظهار داشت: امروز کلنگ عملیات زیرسازی ۴۳ هزار واحد مسکونی در شهر قم بر زمین زده و پیگیری تسریع در عملیاتی سازی آن هستیم.

قاسمی با بیان اینکه حدود ۸۹ هزار نفر در قم برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند، اذعان داشت: بیش از هزار هکتار زمین در قم وجود دارد که زمان قرارداد آن سپری شده است، که طبق قانون می‌توان آن را برگرداند، بر اساس توافقات صورت گرفته، به دنبال برگرداندن بخشی از زمین‌ها برای پیگیر تغییر کاربری و پیگیری زیرسازی‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در افزایش اشتغال استان قم بسیار مؤثر خواهد بود.

معماری قم مبتنی بر تحلیل‌های دینی و اسلامی پیگیری گردد

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی گفت: استان قم در سه حوزه مأموریتی وزارت خانه نقش ممتازی دارد، خاطرنشان کرد: تقویت هتل سازی نیازمند تسهیلات است، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر گردید تا ساخت هتل‌های ۵ ستاره تقویت گردد.

وی ظرفیت‌های دولت در ارائه تسهیلات ناظر به حوزه‌های اقامتی هماهنگ شود، اظهار داشت: چهارصد اثر فرهنگی در شهر مقدس قم وجود داشته، برخی از این کاروانسراهای تاریخی مورد توجه کارشناسان یونسکو قرار گرفته، برخی سابقه‌ای ۸ هزار ساله دارد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بخش‌هایی از اعتبارات برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی استان قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی استان قم نیز مصوباتی مطرح شده، با فعالان صنایع دستی جلساتی مطرح شد، توانمندی و دانش استان قم در حوزه سنگ‌های تزئینی ستودنی است.

وی بیمه هنرمندان صنایع دستی را مصداق اقتصاد مقاومتی، دانست و با بیان اینکه ۲۰ درصد از بانوان فعال در حوزه صنایع دستی سرپرست خانوار هستند، اظهار داشت: اشتغال پایدار هنرمندان صنایع دستی و تأسیس بازارچه‌های تواند نقش مهمی در تقویت بنیه‌های اقتصادی استان داشته باشد.

ضرغامی با اشاره به اینکه بافت سنتی و ارزشمند قم در توسعه سال‌های اخیر مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار داشت: بازارچه‌ها و محل‌های تاریخی از مکان‌های ارزشمندی است که در فرایند توسعه نسبت بدان بی مهری شده است.
وی تصریح کرد: نیاز است تا معماری قم مبتنی بر تحلیل‌های دینی و اسلامی پیگیری گردد.

فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت، با بیان اینکه پیش از سفر جلسات متعددی ناظر به صنعت و تجارت استان برگزار و برای تکمیل زیرساخت‌های صنعتی مصوبات خوبی مطرح شده است، اظهار داشت: ۱۸ طرح نیمه تمام صنعتی در دستور تکمیل قرار گرفت.

وی با بیان اینکه استان قم در موضوع صنعت از زمینه‌های رشد خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بانک‌هایی به عنوان عامل در تأمین تسهیلات صنعتگران انتخاب و تحولات ارزشمندی در نظام مالی کشور رقم خواهد خورد.

وزیر صمت، ضمن اشاره به ثبات در بازار فولاد، بر پیگیری دغدغه‌ها در حوزه مواد پتروشیمی اشاره کرد و گفت: حوزه کفش و فرش استان قم از ظرفیت جهش صادراتی برخوردار است.

وی به ظرفیت‌های معدنی استان قم و فراوری مواد معدنی در استان اشاره کرد و یادآور شد: پسماندهای صنعتی شهرک سلفچگان با نوسازی صنایع برطرف و برای بهره‌مندی بایسته از ظرفیت‌ها و استعداد دریاچه نمک قم کارگروهی تشکیل خواهد شد.

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه پس از انتصاب استاندار کارشناسان حوزه معاونت با همکاری دستگاه‌های اجرایی نیازمندی‌های استان را بر حسب بضاعت بررسی و در چندصد نفر ساعت کار کارشناسی تصمیمات بسیار مناسبی اتخاذ شد.

وی عمده تصمیمات اتخاذ شده را در حوزه آب و خاک و کشاورزی، اشتغال، بهداشتی و درمانی، زیربنایی صنعت و معاون و حوزه‌های فرهنگی و آموزشی دانست و یادآور شد: در حوزه ورزش و جوانان تصمیمات بزرگی گرفته شد که با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مورد نیاز پیش بینی شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: در حوزه تسهیلات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر بانک‌ها همکاری بسیار ارزشمندی داشته در بخش ازدواج جوانان ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برای ازدواج جوانان استان اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های در دست اجرا و پروژه‌های پیشنهادی و سرمایه‌های در گردش استان تصمیمات خوبی اتخاذ شده است، خاطرنشان کرد: در موضوعات وزارت کشاورزی و بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

مرتضوی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام در احداث ۱۲ مدرسه اقدامات خوبی پیگیری نموده، در فرایند تأسیس کارخانه بزرگ چادر مشکی اعتبارات ویژه‌ای را تخصیص داده است، خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در امر گازرسانی به افراد تحت پوشش و تهیه جهیزیه افراد تحت پوشش و تأمین مسکن نیازمندان بهزیستی و کمیته امداد تصمیمات خوبی مطرح و تصویب شد.

وی ابراز داشت: امیدواریم با توجه به مصوبات صورت گرفته، شاهد اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و صنعتی استان باشیم.

تاکید بر صیانت و مصون سازی شهر قم به عنوان سرمنشا و حامی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در انتهای جلسه شورای اداری استان قم، ضمن اشاره بر اهمیت پیگیری مصوبات این سفر، خاطرنشان کرد: اقدامات و کارهای ترسیمی باید از ضمانت اجرا و پیگیری برخوردار باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، به بررسی‌های میدانی وزرا از ظرفیت‌ها دغدغه‌های استان قم اشاره کرد و یادآور شد: در این سفرها مدیران و مسئولان استان با مسائل و مصوبات راهکارها و تعهداتی که خود میدان دار آن هستند انس گرفته، به وظایف سازمانی خود بیش از پیش واقف می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان و مدیران استانی خود میدان دار پیگیری دغدغه‌های مردم هستند، اظهار داشت: آثار همکاری و هماهنگی و همدلی در میدان خدمت به ملت و برطرف سازی دغدغه‌ها و مشکلات باید در زندگی مردم آشکار شده، نمود یابد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران، در ادامه با بیان اینکه علل کندی در کارها را باید دستگاه‌هاُ مجریان و بهره برداران بدانند، خاطرنشان کرد: در پیگیری دغدغه‌های مردم نباید صرفاً به پیگیری‌های اداری بسنده کرد، کارها باید مجدانه و ناظر به اینکه باید اتفاق بیفتد پیگیری گردد.

وی بر اهمیت نشاط اجتماعی و مشارکت مردم در حل مسائل تاکید کرد و با بیان اینکه کم اعتمادی و بی اعتمادی به سرمایه اجتماعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: نباید به این مسائل در حد گزارش بسنده کرد، باید اقدام و عمل نموده، در میدان عمل اتفاق بیفتد، با همکاری همه مدیران باید حس خدمت و پیگیری جهادی تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه این جمع از توانایی برای رفع موانع برخوردار است، اظهار داشت: این مسائل آرمانی دست نیافتنی و عرشی نیست، برطرف سازی آن نیازمند پیگیری‌های ویژه و پاسخگویی در ۴ ساحت محضر پروردگار، پاسخگویی به مردم و عموم شهروندان، ارباب رجوع و پاسخگو بودن به مدیران و ناظران است.

وی به فرازهایی از منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت خدمت به قم به عنوان خدمت به کشور و اسلام توصیف کرد و اذعان داشت: در روز بصیرت و میثاق با ولایت گفتمان و منظومه فکری ایشان، مورد توجه همگان قرار گیرد. جریان امامت جریانی مستمر در مسیر انقلاب اسلامی است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه میثاق با ولایت انس داشتن فکری و عملی با گفتمان الهی ولایت فقیه است، اظهار داشت: نظریه پردازی در مسیر پایداری در عبودیت پروردگار گره گشایی از زندگی مردم و پایداری در مسیر آرمان‌های الهی از ویژگی‌های بارز شخصیت آیت الله مصباح یزدی (ره) بوده، در حوزه میدان داری نیز شخصیت‌هایی مثل حاج قاسم حضور دارند.
وی بر صیانت و مصون سازی شهر قم به عنوان سرمنشا و حامی انقلاب اسلامی تاکید کرد و یادآور شد: باید از پشتوانه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی و پایگاه تشیع و خاستگاه انقلاب اسلامی صیانت نموده، در مقابل انحرافات در این مسیر ایستادگی نمائیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه قم می‌تواند نوعی صیانت فرهنگی و دینی در کشور و جهان اسلام ایجاد نماید، خاطرنشان کرد: نسبت به مسائل فرهنگی قم غفلت نداشته، برای مسئولین و فعلان فرهنگی اطمینان بخشی ایجاد نمائیم.

وی توجه به گستره آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی قم را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: قم قطب گردشگری مذهبی و زیارتی بوده، با ۱۷ استان کشور ارتباط داشته، نیاز است تا به مسئله گردشگری زیارت به صورت ویژه توجه نموده و مشکلات آن بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر لزوم تشکیل کارگروه زیارت با بخش‌های مسئول در استان تاکید کرد و یادآور شد: مسئله گردشگری باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی فعال سازی اقتصاد گردشگری در استان قم و فعال سازی بسترها در این زمینه را مهم دانست و یادآور شد: باید مشکل کارخانه‌ها و پروژه‌های نیمه ساز برطرف شده، تسهیلات ناظر به افزایش بهره وری و کاهش مشکلات تولید مورد توجه قرار گیرد.

خام فروشی در صنایع پتروشیمی و صنایع معدنی و فعال سازی صنایع پایین دستی از دیگر تأکیدات حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بود.

وی به موضوع فرودگاه قم و تسریع در اتمام این پروژه، بحث مونوریل را از اقدامات پیش روی دولت دانست و با بیان اینکه اتمام تمام پروژه‌های نیمه تمام ده‌ها سال به طول می‌انجامد، خاطرنشان کرد: باید با اولویت‌سنجی ها، نسبت به اتمام پروژه‌های نیمه تمام حرکت کرده، سرمایه گذاران را به سمت اتمام این پروژه‌ها سوق دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر موضوع شهرک پردیسان و بررسی ابعاد مختلف معضلات شهری این منطقه تاکید کرد و یادآور شد: برطرف سازی معضلات و مشکلات بافت‌های فرسوده شهر قم نیازمند مصداق شناسی مجدد و بررسی‌های کارشناسی است.

وی اظهار داشت: ضمن حفظ حرمت تمام مؤسسات و مراکز علمی باید مقرر گردد تا در یک مدت مشخص زمین‌هایی که برای توسعه به آنان واگذار شده، تکمیل و یا آزاد سازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه توسعه یافتگی در صنعتُ فرع بر حفظ محیط زیست است، خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی باید وضعیت پسماندها را مشخص نمایند. از آسیب به محیط زیست و ایجاد مشکل برای مردم برحذر باشند.

وی با بیان اینکه باید نقاط حادثه خیز جاده‌های استانی شناسایی و طرح‌هایی برای برطرف سازی آن عملیاتی شود، اظهار داشت: مصوبات سفر توسط دولت پیگیری شده، معاونت اجرایی ریاست جمهوری به صورت مستقیم مسئول پیگیری برطرف سازی مشکلات است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد درک ناتوانی در برطرف سازی مشکلات است، خاطرنشان کرد: به لطف خداوند متعال وضعیت کشور در سایه‌سار مشارکت مردمی به عنوان مهمترین نقش در مسیر برطرف سازی مشکلات در وضعیت خوبی قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha