جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بیانیه لوزان

حوزه/ این عضو خبرگان رهبری از رویکرد مچ گیرانه برخی گروه های سیاسی انتقاد کرد و اظهار داشت: اشکالی ندارد نقد جدی توام با اخلاق و دلسوزی صورت گیرد، اما نباید به گونه ای رفتار کرد که با تیم مذاکره کننده به شکل متهم برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی طاهری خرم آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به بیانیه لوزان سوئیس، اظهار داشت: در این زمینه باید به پنج مسئله مهم شخصیت افراد مذاکره کننده، محتوای بیانیه، موضع حاکمیت و دشمنان نظام و انقلاب و لزوم اخلاق مداری توجه داشت.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده به عنوان سربازان انقلاب مورد قبول و اعتماد ملت قرار دارند، تصریح کرد: تیم مذاکره کننده در مذاکرات با 1+5، دلسوزانه، مجدانه و به صورت شبانه روزی فعالیت های قابل تقدیری را ارائه کردند.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اظهارات تلویزیونی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه این بیانیه متن توافق شده به معنای سند حقوقی نیست، ابراز داشت: این بیانیه به لحاظ محتوا، مجموعه راهکارهایی است که در آینده باید نگارش شود و زمانی که مورد امضای طرفین قرار گرفت، توافق نامه خواهد بود.

*در قضاوت ها دقت شود

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی در ادامه بر لزوم دقت در قضاوت تاکید کرد و افزود: فکر نمی کنم فردی در کشور به اندازه وزیر امورخارجه در زمینه محتوای بیانیه، راهکارها، اصطلاحات لاتین، بار حقوقی و مترادفات واژگان تسلط داشته باشد.

وی بر لزوم اعتماد به تیم مذاکره کننده به عنوان سربازان نظام تاکید کرد و گفت: ما نباید بر اساس گفتار کسانی که به آن ها بی اعتماد هستیم به سربازان نظام بی اعتمادی کنیم.

*بی اخلاقی برخی منتقدان و مخالفان 

این عضو خبرگان رهبری با انتقاد از اعتماد برخی رسانه ها و افراد به منابع اسرائیلی، اظهار داشت: بسیار اقدام بد و عمل ضداخلاقی است که ما به گفته اسرائیلی ها اعتماد کنیم و سخنان آن ها را مبنای حمله به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی تصریح کرد: این اقدام به هیچ عنوان اخلاقی نیست و در کشورهایی که ما آن ها را هم قبول نداریم، چنین کاری با دوستان خود نمی کنند.

*مذاکرات زیر ذره بین نظام و رهبری است

وی افزود: بر اساس سخنان وزیر امور خارجه، محتوای مذاکرات زیر ذره بین حاکمیت، نظام و شخص مقام معظم رهبری قرار گرفته و آن ها کاملا مسلط بر این مسائل هستند.

این عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: این گونه نیست که تیم مذاکره کننده به تنهایی و بدون هماهنگی، متنی را قبول کند که حاکمیت و نظام و شخص رهبری در آن نظری نداشته باشند؛ رهبری بارها ضمن حمایت از مذاکره کنندگان تاکید کردند فلان مسئله مورد پذیرش ما قرار ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی افزود: تاکنون مقام معظم رهبری نسبت به بیانیه لوزان موضع و انتقادی نداشته اند که می توان این گونه نیز استنباط کرد بیانیه منفی نبوده است.

*دوعامل تایید کننده مثبت بودن بیانیه لوزان

وی در ادامه به خشم و عصبانیت اسرائیل و برخی کشورهای منطقه از بیانیه لوزان اشاره کرد و گفت: تایید حاکمیت نظام و دشمنی دشمنان به ما نشان می دهد متن بیانیه برای ما مثبت بوده است چرا که در غیر این صورت، حاکمیت این بیانیه را مورد پذیرش قرار نمی داد و دشمنان نیز اظهار ناراحتی نمی کردند.

این عضو خبرگان رهبری با تاکید مجدد بر لزوم اعتماد به تیم مذاکره کننده، گفت: هنوز هیچ گونه توافق نامه ای که بار حقوقی داشته باشد به امضای طرفین نرسیده است؛ تمام طرفین هنگامی که توافق نامه در سازمان ملل به ثبت برسد ملزم به رعایت تعهدات می باشند.

*طرف غربی عهدشکنی کند، عهد شکنی می بیند

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی با هشدار به 1+5، اظهار داشت: اگر طرف غربی عهدشکنی کند ما نیز عهدشکنی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به نگرانی برخی گروه ها نسبت به اختلاف دولت و کنگره آمریکا بر سر مسئله هسته ای ایران، ابراز داشت: هنگامی که توافق نامه یا قراردادی در سازمان های بین المللی ثبت شود، حاکمیت آن کشور متعهد به رعایت انجام آن می باشد در حالی که ممکن است برخی نهادهای آن کشور نظیر کنگره به آن اعتقاد نداشته باشند.

این عضو خبرگان رهبری افزود: تعهدات بین المللی با دخالت نهادهای داخلی لغو نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی در ادامه با اشاره به خوشحالی آمریکایی ها از بیانیه لوزان، اظهار داشت: خوشحالی آمریکایی ها با اسرائیل متفاوت است چرا که آن ها چاره دیگری ندارد.

وی با اشاره به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه «اگر می توانستم تک تک پیچ و مهره های برنامه هسته ای ایران را حذف می کردم»، گفت: این مسئله نشان می دهد این گونه نیست که آمریکا از بیانیه لوزان به تمام معنا راضی باشد.

*عواملی که آمریکا را مجبور کرد تا ایران هسته ای را بپذیرد

این عضو خبرگان رهبری افزود: منطق جمهوری اسلامی، مقاومت ملت بر سر حقوق خود، تقدیم شهدا و بومی سازی علم فناوری هسته ای آمریکا را مجبور کرده است تا با ایران هسته ای کنار بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی با بیان اینکه مغزها قابل بمباران نیستند و پیشرفت علم هسته ای ایران از دست غرب خارج شده است، اظهار داشت: آن ها اگر می توانستند علم هسته ای ما را از بین ببرند اصلا مذاکره نمی کردند و حقوق ما را به رسمیت نمی شناختند.

*مهم ترین برد مذاکرات

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین برد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای این است که عظمت انقلاب و نظام در دنیا بر همگان روشن شد، گفت: جمهوری اسلامی به همه دنیا با برهان و استدلال ثابت کرد که آن ها نمی توانند نسبت به عظمت انقلاب اسلامی در دنیا و منطقه بی تفاوت باشند چرا که دارای قدرت صداقت، استدلال و برهان منطقی است.

*ایران هراسی دشمنان شکست خورد

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز ایران هراسی که در دنیا ایجاد شده بود به چهره زیبا و مستدل و منطقی تبدیل شده است، افزود: دنیا با هنر تیم مذاکره کننده و درایت های مقام معظم رهبری  متوجه شد خلاف جوسازی رسانه های غربی، جمهوری اسلامی تروریست و خشن نیست.

*تیم مذاکره کننده را نباید تحت فشار روحی قرار داد

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی با تاکید بر اینکه باید به تیم مذاکره کننده اعتماد داشت و به آن ها روحیه داد، تصریح کرد: نباید تیم مذاکره کننده را به گونه ای تحت فشار روحی قرار داد که هم از سوی دشمن و هم از سوی برخی نیروهای داخلی متحمل فشار شوند.

وی تصریح کرد: انتقادات و نظرات با رویکرد حمایت و دلسوزی با خوش سلیقگی مطرح و راه حل های منطقی نیز ارائه شود.

*با تیم مذاکره کننده مثل متهم برخورد نشود

این عضو خبرگان رهبری از رویکرد مچ گیرانه برخی گروه های سیاسی انتقاد کرد و اظهار داشت: اشکالی ندارد نقد جدی توام با اخلاق و دلسوزی صورت گیرد؛ اما نباید به گونه ای رفتار کرد که با تیم مذاکره کننده به شکل متهم برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی در پایان با اشاره به اینکه نقد و گفت وگو در زمینه هسته ای خوب و موثر است، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجموع تلاش های تیم مذاکره کننده و حمایت های مردم به رسمیت شناختن ایران در همه زمینه ها به خصوص حق هسته ای باشد.

انتهای پیام/313/33

     

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha