پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خانم صاحب اختیار،  استاد حوزه مازندران

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران مازندران با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت های پژوهشی، آموزش نویسندگی را از نیاز های امروز طلاب خواند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ساری، خانم صاحب اختیار،  استاد حوزه علمیه خواهران مازندران در کارگاه " آموزش مهارت نویسندگی" در مدرسه علمیه الزهراء (سلام الله علیها) ساری، تبدیل گفتار به نوشتار، باز آفرینی، باز نویسی، باز گردانی را راه های کسب مهارت نویسندگی دانست و بیان کرد: کامل نوشتن کلمات، به کار بردن کلمات در جای خودش، پرهیز از به کار گرفتن تعابیر عامیانه و...، از جمله نکاتی است که در تبدیل جملات گفتاری به نوشتاری باید بدان توجه داشت.

وی همچنین الهام گرفتن از اثر کهن و آفرینش اثری همراه با خلاقیت و ابتکار را از مهارت های باز آفرینی برشمرد و افزود: تغییر تعابیر دشوار به زبان ساده و روان و حفظ محتوای متن  اصلی دو نکته حائز اهمیتی است که باید در باز نویسی و باز گردانی بدان توجه داشت.

استاد حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: یکی از مهارت هایی که طلاب باید در نگارش تحقیق کسب کنند، فن خلاصه نویسی است که در سه نوع  آزاد، اجمالی و تفصیلی انجام می گیرد.

وی مطالعه متن مورد تلخیص، یادداشت برداری از بخش های مهم، حذف جملات زائد، رعایت علائم نگرشی، برقراری ارتباط منطقی میان بخش های مختلف متن خلاصه شده را از جمله نکات قابل توجه در خلاصه نویسی یاد نمود و تاکید کرد: در خلاصه نویسی باید خلاصه بعد از مطالعه هر عنوان جزئی نوشته شود و این امر بعد از مطالعه کل کتاب نادرست می باشد.

صاحب اختیار در پایان ابراز داشت: علامت گذاری، دسته بندی مطالب، حاشیه نویسی، یادداشت برداری را از اشکالات خلاصه نویسی است که باید مورد توجه طلاب قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha