جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: هر چه شناخت قلبی انسان نسبت به خداوند بیشتر شود رابطه عاطفی و معنوی انسان با خدای رحمان بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا صبح امروز در جمع مدیران حراست ادارات کل استان قزوین در محوطه مسجد امام حسن عسکری(ع) قزوین، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید وسالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به آیه ۲۴  سوره مبارکه توبه اشاره کرد که خدای متعال می فرمایند: «إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی‌ سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ، اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالی که به دست آورده اید و تجارتی که از کساد شدنش می ترسید، و خانه هایی که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند و خداوند جمعیّت نافرمانبردار را هدایت نمی کند.»

وی گفت: این آیه هشت مورد را متذکر می شود که محبت آنها گاه سبب می شود که مسلمانان از جهاد عقب بمانند.  این موارد عبارتند از: پدران، فرزندان، برادران، همسران، بستگان دور، اموالی که جمع کرده اید، تجارتی که می ترسید کساد شود و مسکن های شما. 

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان به این سؤال که محبت به این افراد امری طبیعی و یا غریزی است چگونه خداوند می فرماید که به آنها محبت نورزید، افزود: خداوند نمی فرماید به آنها محبت نکنید بلکه می فرماید محبت به آنها نباید مانع از جهاد باشد و محبت آنها نباید بیش از محبت به خدا و رسول خدا(ص) و اولیای الهی باشد. بنابراین این طور نیست که خویشاوندان، سرمایه‌های مادی خود یا مسکن خود را دوست نداشته باشیم، بلکه باید آن‌ها را بیشتر از خدا و پیامبر و جهاد دوست نداشته باشیم. 

وی ادامه داد: روشن است که دوست داشتن پدر و مادر و خویشاوندان امری طبیعی است که آموزه‌های اسلام آن را تأیید و بلکه به آن تشویق می‌کند و داشتن اموال حلال را هم منع نمی‌کند، بنابراین هدف آیه این است وقتی انسان بر سر دو راهی حق و باطل  قرار گرفت این محبت مانع پذیرش حق نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با اشاره به اینکه همه آنها که مقابل سیدالشهدا(ع) قرار گرفتند مسلمان بودند، بیان کرد: آنها وقتی بر سر دو راهی قرار گرفتن، دنیا را نگه داشتند و خدا و  پیامبر را رها کردند و به همین دلیل در مقابل سیدالشهدا(ع) ایستادند و اگر محبت خدا و پیغبر بردلهایشان بود هر گز باطل را انتخاب نمی کردند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه کلید دوست داشتن خدا و پیامبر معرفت است، عنوان کرد: هر چه شناخت قلبی نسبت به خداوند بیشتر شود و به الطاف و نعمات بی حساب و فراوان الهی آگاهی تفصیلی بیشتری پیدا کنیم، رابطه عاطفی و معنوی انسان با خدای رحمان بیشتر خواهد شد و محبت او در دل انسان بیشتر می شود و در این صورت است که هر گاه بر سر دوراهی و امتحانات سخت الهی قرار بگیریم شکست نخواهیم خورد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha