جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زکات

حوزه/ نماینده ولی فقیه در کاشان به برکات زکات در اسلام اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت زکات موجب قطع شدن برکات الهی از جمله باران می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی پیش از ظهر امروز در دیدار روسا و اعضای شورای زکات اصفهان و کاشان به پررنگ شدن فرهنگ زکات با پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: کاشانی ها باید مفتخر باشند که حجت الاسلام والمسلمین حاج محسن قرائتی با حکم رهبری عهده دار احیای نماز و زکات کشور شد.

وی با تاکید بر ترویج و احیای فرهنگ زکات واجب در دارالمؤمنین کاشان گفت: مسئولین زکات کاشان براساس معیارهای فقهی باید نسبت به شناساسی احیای زکات های واجب در این شهرستان تلاش کنند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: فردی که زکات واجب را پرداخت می کند نباید با گران کردن جنس هزینه آن را به گردن مردم بیندازد.

آیت الله سلیمانی با بیان اینکه حد و حدود زکات واجب در منطقه کاشان باید مشخص شود، افزود: با برنامه ریزی باید میزان زکات واجب در حبوبات، جو و گندم و محصولات کشاورزی در این شهرستان مشخص شود.

وی با تأکید بر تبیین زکات مستحبی در سطح کشور، بیان داشت: به دلیل اهمیت بسیار بالای زکات مستحبی براساس روایات قرآنی و احادیث باید بیشتر تبیین شود.

امام جمعه کاشان به برکات زکات در اسلام اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت زکات موجب قطع شدن برکات الهی از جمله باران و... می شود.

آیت الله سلیمانی با بیان اینکه شهرستان کاشان علیرغم تحریم نسبت به سایر شهرهای کشور از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار است، گفت: به قدری مؤسسات خیریه و اقدامات خداپسندانه در بین مردم کاشان زیاد است که نبود افراد خیر در بین مردم کاشان انگشت شمار است. 

وی به ظرفیت بسیار بالای خیرین در کاشان اشاره کرد و افزود: غیر از خدمات مستقیم خیرین کاشانی به نیازمندان، کمک مؤمنانه، محله محور، ساخت دانشگاه، مراکز درمانی و خدماتی، بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان نیز در ساخت و ساز مدارس این شهرستان هزینه کرده اند.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان اینکه شیعه با اتکا به مبانی فقهی امام صادق(ع) هیچ موقع از چارچوب و اصول زکات خارج نشده است، گفت: شیعه با پرداخت خمس، نهاد روحانیت و مردم را حفظ کرده است.

وی در پایان با تاکید بر توجه جدی به زکات واجب و مستحبی، گفت: انفاقات نباید به پای زکات نوشته شود.

۲۱ میلیارد ریال زکات در کاشان جمع آوری شده است

حجت الاسلام مجید سهراب زاده مسئول شورای زکات کاشان  در این دیدار با ارائه آمار شش ماهه دریافت و مصارف زکات توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) کاشان اظهار داشت: شورای زکات در شهرستان کاشان با ریاست نماینده ولی فقیه در کاشان و قائم مقامی فرماندار کاشان اداره می‌شود و خوشبختانه در چهار بخش مرکزی، قمصر، نیاسر و برزک شورای زکات وجود دارد که در آن شوراها، امام جمعه به عنوان رئیس و بخشدار به عنوان قائم مقام مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام سهراب زاده افزود: در ۴۸ روستا و ۶ شهر منطقه کاشان، شورای زکات وجود دارد که در شش ماهه اول سال جاری  به علت  ویروس کرونا یک جلسه شورای زکات برگزار شد و در این جلسه بر روی اخذ زکات مستحب به دلیل وجود خشکسالی در کاشان و کمی زکات واجب تاکید شد و در این راستا کشاورزان، اصناف و کارخانه داران را به پرداخت زکات مستحبی ترغیب می‌کنیم.

وی با اشاره به اهداف شورای زکات خاطرنشان کرد: اهداف این شورا، احیای زکات و سامان‌دهی اخذ زکات از مؤدیان زکات است و باید در نظر داشته باشیم که زکات اخذ شده در هر منطقه، در آن جا و بین محرومین آن منطقه که توسط شورای زکات شناسایی می‌شوند، مصرف می‌شود.

مسئول زکات کاشان، ضمن ارائه موارد انجام شده در جهت تبلیغ و فرهنگ سازی زکات در شهرها و روستاهای تابعه کاشان گفت: از آنجا که دبیر اجرایی شورای زکات، کمیته امداد امام خمینی(ره) است در راستای فرهنگ سازی و تبلیغ زکات، در شش ماهه اول سال جلساتی با ائمه جمعه و روحانیون مبلغ طرح هجرت شهرستان، امام جمعه و ائمه جماعات و مسئولین و دامداران بخش قمصر، بخشداران و دهیاران و شوراهای اسلامی جهت برقراری ارتباط و آشنایی با مناطق برگزار شد.

حجت الاسلام سهراب زاده افزود: همچنین در این مورد، جلساتی با مدیرعامل شرکت ۵۰ هکتاری گل و گلاب قمصر، اتحادیه اصناف شهرستان جهت رایزنی با اصناف جهت اخذ زکات مستحبیه، اتاق بازرگانی و شهرستان و اداره صنایع و معادن جهت رایزنی و برقراری ارتباط با کارخانجات فرش و صنایع، مدیر عامل انجمن خیرین مسکن ساز، مدیرعامل کارخانجات گالوانیزه، گل کاران و گلابگیران روستای آزران برگزار شد.

وی در مورد نتایج چهره به چهره با مؤدیان جهت اخذ زکات تصریح کرد: نتایج این دیدار اخذ ۵ هزار لیتر گلاب  از شهرستان کاشان بود که  ۲ هزار لیتر آن  در بخش قمصر ، ۱۵۰۰  لیتر شهر کامو، و مابقی مربوط  به  برزک  و دیگربخشها و روستاهای کاشان بود.

مسئول زکات شهرستان کاشان با بیان اینکه در این مدت  ۴۰۰ اصل درخت پسته،  ۲۰۰ اصله درخت گردو و بادام، ۴۰۰  بوته گل محمدی  و ۳۷ هزار متر مربع  دشت گل محمدی به زکات کاشان اهدا شد، گفت: تولیدکنندگان پوشاک روستای قه، مقیم تهران نیز به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان پوشاک به شورای زکات  این شهرستان اهدا کردند.

شایان ذکر است در پایان این دیدار آیت الله سلیمانی حکم شورای زکات کاشان را به اعضای آن تقدیم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha