دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 344763
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
مجتهد شبستری

آیت الله مجتهد شبستری تاکید کرد: اینکه برخی نویسندگان معتقدند دولت صفویه به زور شمشیر مردم آذربایجان را شیعه کرد، یک دروغ افتراء محض است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی روز دوشنبه در همایش گرامیداشت سالروز 29 بهمن مردم تبریز که در تالار اجتماعات مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به پیشینه دراز مدت تشیع در شهر تبریز خاطرنشان کرد: برخلاف تصور بسیاری از افراد، تشیع آذربایجان به زمان صفویه محدود نمی شود، بلکه در زمان صفویه مذهب تشیع در کشور حالت رسمی پیدا کرد اما زمینه پیدایش تشیع در آذربایجان به پیش از آن برمی گردد.

امام جمعه تبریز افزود: عمار یاسر و سلمان فارسی مدتی در ایران حضور داشتند، در زمان حکومت ولیدبن عقبه، در آذربایجان شورشی برپا شد که خلیفه دوم، باهری را در معیت سلمان فارسی برای راهنمایی به آذربایجان فرستاد، حتی مسلم بن اوسجه از اصحاب سیدالشهدا که در روز عاشورا شهید شد نیز مدتی در تبریز بوده است.

آیت الله مجتهد شبستری تاکید کرد: اینکه برخی نویسندگان معتقدند دولت صفویه به زور شمشیر مردم آذربایجان را شیعه کرد، یک دروغ شاخدار و افتراء محض است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: یکی از امتیازات مذهب تشیع، غیرت دینی و شجاعت است، کسانی که در مکتب اهل بیت(ع) تربیت می شوند باید دارای این خصلت ها باشند.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری با بیان اینکه خون امام حسین(ع) در رگ های مردم آذربایجان جریان دارد، ابراز داشت: مردم آذربایجان بر ضد استکبار و استبداد قیام کردند و توده‌ای ها و کمونیست ها را از این منطقه بیرون کردند و در مشروطیت نیز نقش موثری ایفا کردند.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: مردم آذربایجان از سال 1341 همراه امام بودند و در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش اساسی ایفا کردند.

وی با بیان اینکه قیام 29 بهمن مردم تبریز برای رژیم پهلوی کمرشکن بود، تصریح کرد: رژیم پهلوی بعد از قیام 29 بهمن مردم تبریز گفت که این مردمی که در تبریز قیام کردند هیچ کدام اهل تبریز نبودند و از خارج آمده بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم تبریز در 29 بهمن مرکز فساد را نشانه رفتند و مشروب فروشی ها، دفتر حزب رستاخیز، سینماها، عشرت کده ها و بانک های بهایی ها را آتش زدند.

امام جمعه تبریز همچنین با بیان اینکه قیام 29 بهمن مردم تبریز بازتاب های جهانی را در پی داشت، گفت: انتفاضه مردم فلسطین بعد از قیام 29 بهمن مردم تبریز به وقوع پیوست، کارتر بعد از مدتی کنار رفت و گروهی از سازمان ملل جهت بازرسی از زندان های ساواک به ایران اعزام شدند و مرحوم طالقانی و منتظری نیز از زندان ساواک آزاد شدند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در بخش پایانی با تاکید بر غیرت دینی مردم آذربایجان تصریح کرد: غیرت دینی که در مردم تبریز ریشه دارد نباید تضعیف شود، نباید امربه معروف و نهی از منکر در این شهر ترک شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha