دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله شبستری

حوزه/ مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به آمریکا و نوکرانش اعلام کردند که تا آخرین نفس در مقابل استکبار خواهند ایستاد و آن را به زانو درخواهند آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، امروز در همایش "نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی"، با تبریک سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن سال56، اظهار داشت: دو امتیاز برای آذربایجان وجود دارد که وقتی با هم عجین گردد نتایج پر ثمری را در بر دارد.

وی، آذربایجان را مهد علم و ادب خواند و با اشاره به وجود مراکز علمی، حوزه های علمیه و دانشگاه ها  در این استان، ابراز داشت: آذربایجان خاستگاه دانشمندان، مراجع، فقهاء، شعرا و علمای بزرگ است.

امام جمعه تبریز شجاعت و غیرت دینی را از دیگر امتیازات مردم آذربایجان برشمرد و  ادامه داد: مبارزات و حماسه آفرینی در میدان های مختلف نبرد و مقابله با تجزیه طلبان، مستکبرین و متجاوزین نشان از غیرت دینی مردم خطه آذربایجان دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قیام های مردم تبریز قبل از حماسه 29بهمن 56، افزود: در جنگ بین ایران و روس، آذربایجان در خط مقدم جبهه بود و وقتی هم که در دوران محمد علی شاه و قبل از آن قسمتی از آذربایجان در اختیار بیگانه قرار گرفت و به خاطر بی کفایتی سلاطین و زمامداران آن زمان 18شهر قفقاز از دست ایران رفت، مردم آذربایجان بسیار خشمگین و ناراحت شدند تا این که دو جریان عهد نامه ترکمنچای و مسئله نهضت مشروطیت و تنباکو به وقوع پیوست و آن هنگام مردم آذربایجان رشادت و حماسه آفرینی خود را به منصه ظهور رساندند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مردم تبریز و برخی شهر ها مثل اصفهان، شیراز و مشهد در قیام مشروطیت سهم بسزایی داشتند و به خاطر این اقدامات انقلابی، حکومت وقت مجبور به قبول قانون اساسی شد و با ادامه قیام مردم متمم قانون اساسی نیز نوشته شد.

وی ادامه داد: سلاطین با قانون و قانون گرایی مخالف بودند و بر این اعتقاد بودند که هر چه سلطان و شاه امر کند همان درست است و با مخالفین این اعتقاد غلط به طور جد مقابله می کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: متاسفانه به خاطر دخالت غرب زده ها مشروطه تحریف گردید و نتیجه مطلوب حاصل نشد، اما مردم به وظیفه خود عمل کردند.

آیت‌الله مجتهد شبستری با بیان این که مردم تبریز در جریان انقلاب و8 سال دفاع مقدس، حماسه ها آفریدند، به سالروز قیام ۲۹ بهمن تبریز در سال ۵۶ به مناسبت بزرگداشت چهلم شهدای قم اشاره کرد و اظهار داشت: این قیام خودجوش و مردمی عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل بود.

وی بیان کرد: این قیام، تبلور عینی بغض فرو رفته ملتی بود که سال‌های متمادی، ارزش‌ها و اعتقادات دینی‌شان بر اثر هجمه فرهنگی جهان سلطه به بوته فراموشی سپرده شده بود.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: قیام ۲۹ بهمن تبریز ستون فقرات رژیم ستمشاهی را شکست و خورشید حیات آفرین انقلاب اسلامی آغاز به تابیدن کرد.

آیت الله مجتهد شبستری در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام ۲۹ بهمن تبریز، تصریح کرد: مردم تبریز در راهپیمایی ۲۲ بهمن به آمریکا و نوکرانش اعلام کردند که تا آخرین نفس در مقابل استکبار خواهند ایستاد و آن را به زانو درخواهند آورد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha