پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام عباسی

حوزه/ مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: مجلس یازدهم اگر به شکل گرفتن مجلس تراز انقلاب اسلامی بینجامد، به الگوی موفق «مردم‎سالاری دینی» تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌محمد عباسی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس شورای ملی رکنی بود که بر اساس اصل ۵۸ اعمال قوه مقننه از طریق آن صورت گرفت؛ عنوان مجلس در تیرماه سال ۱۳۵۹ با تصویب اولین دوره مجلس و سپس در سال ۱۳۶۸ در بازنگری قانون اساسی از ملی به اسلامی تغییر کرد.

ویژگی های مجلس در تراز انقلاب

وی درباره ویژگی‌ها، مزیت‌ها و بنیان‌هایی که مجلس شورای اسلامی را به مجلسی در تراز انقلاب اسلامی تبدیل کند، عنوان کرد: در ایام آغاز به کار مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم هستیم؛ تأمل در مفاهیم «مجلس تراز انقلاب اسلامی» نشان می‌دهد که چنین مجلسی علاوه بر داشتن وظایف و کارکردهای یک پارلمان مطابق با استانداردهای عمومی الگوهای دموکراتیک، باید واجد یک سری مختصات و ویژگی‌هایی از جنس و ماهیت انقلاب اسلامی هم باشد.

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: همان طور که انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، عدالت، اسلام و ولایت فقیه را برای مردم ایران در سال ۵۷ به ارمغان آورد و در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب ایستاد و یک قدم عقب نشست، مجلس شورای اسلامی تراز انقلاب هم باید دارای نمایندگان، مصوبات و قوانین و عملکردی باشد که بتواند این انقلاب را نه تنها در ریل اصلی‌اش نگه دارد، بلکه آن را چندین گام به پیش هم ببرد.

تحقق مجلس تراز انقلاب در شعاع گفتمان امام و رهبری

وی خاطرنشان کرد: از این رو، مجلس تراز انقلاب به موازاتی که یک سری خصایص و ویژگی‌های ایجابی و منحصر به فرد چون انقلاب دارد، باید واجد صفات سلبی انقلابی باشد و از یک سری آفات و رذایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم دور باشد؛ چنین مجلسی تنها در پرتو شعاع‌های نورانی گفتمان امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری می‌تواند شکل بگیرد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه مجلس عصاره ملت و انقلاب است، گفت: مجلس تراز انقلاب اسلامی برآیند و معدلی از خصایص منحصر به فرد ملت ایران و انقلاب اسلامی است که بدون تردید، چنین مجلسی باید واجد تمام ویژگی‌های مکتبی، اسلامی، ولایی و مردمی انقلاب اسلامی باشد تا شایسته اطلاق مجلس تراز انقلاب شود.

وی افزود: مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی که حامل و عامل گفتمان حضرت امام(ره) چرا که مجلس تراز انقلاب، بدون توجه به آرمان ها و گفتمان امام خمینی(ه) شکل نمی گیرد اما گفتمان امام، مفصل بندی خاص خود را دارد، به عبارت دیگر، دارای مبانی، شاخص‌ها و عناصری است که آن را از گفتمان‌های رقیب متمایز می‌کند.

اسلام ناب قلب گفتمام امام خمینی(ره) است

حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر اینکه اطمینان به وعده الهی و در نظر گرفتن محاسبات معنوی و الهی، از دیگر شاخص های راه و حرکت امام است، اذعان کرد: یکی از مبانی و شاخص های اصلی اندیشه امام خمینی(ره) که در واقع قلب و مرکز گفتمان حضرت امام(ره) است، اسلام ناب محمدی(ص) است یعنی شاخص عمده خط امام، جاذبه و دافعه امام در دایره مکتب اسلام است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از شاخص های مهم خط امام(ره)، اهمیت نقش مردم است؛ جهانی بودن نهضت اسلامی از دیگر شاخص‌های خط امام است چرا که گام پایانی انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی و صدور آن به جهان است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا یکی از شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی را پایگاه مستحکم دفاع از اسلام و انقلاب دانست و گفت: مجلس تراز انقلاب اسلامی، پایگاه مستحکم انقلاب و اسلام در برابر تهدیدات فزاینده، متنوع و پیچیده استکبار جهانی در شرایط فعلی است.

وی بیان کرد: مجلس تراز انقلاب باید مانع و رادع انحراف باشد؛ افراد یا جریان‌هایی که معمولاً در پی تغییرهویت انقلاب‌ها هستند، با پرچم رسمی و تابلوی مشخص جلو نمی‌آیند، بلکه حرکت آنها پنهان و غیر آشکار است، بنابراین وجود شاخص در انقلاب‌ها به منظور جلوگیری ازهرگونه انحراف، بسیار ضروری است.

مرزبندی شفاف با مخالفان و دشمنان انقلاب

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: مجلس تراز انقلاب اسلامی، مرزبندی شفافی با مخالفان، معاندان و دشمنان انقلاب و نظام ولایی در شرایط جنگ نرم دارد، از این رو، برخورد با غیرخودی‌ها و وحدت با خودی‌ها در نمایندگان چنین مجلسی موج می‌زند.

وی، استکبارستیزی را شاخصه مهم مجلس تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که استکبارستیزی را به عنوان اصل ثابت سیاست‌های نظام باور داشته و مرعوب تهدیدات نظام سلطه نمی‌شود و بر همین اساس است که یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب از چنین مجلسی، ایستادگی و پایداری در مقابل افزون خواهی‌های قدرت‌های جهانی است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان تأکید کرد: مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که بازوی کارآمد نظام و رهبری برای حل مسائل اساسی کشور است؛ مجلس کارآمد اولاً نیازهای واقعی مردم را در سطح ملی می‌شناسد و به اصطلاح دردآشنای مردم است، ثانیاً قوانینی در راستای گره‌گشایی از این مشکلات و نیازها تصویب می‌کند.

وکلای ملت وامدار کانون‌های قدرت و ثروت شود

وی ابراز کرد: وابسته نبودن به کانون های قدرت و ثروت از دیگر خصایص مجلس تراز انقلاب اسلامی است؛ خطری که انتخابات را در کشور اسلامی بی هویت می سازد این است که منتخبین از ارزش‌های اخلاقی فاصله بگیرند و نماینده مجلس، وام دار کانون‌های قدرت و ثروت شود.

حجت‌الاسلام عباسی مجلس تراز انقلاب اسلامی را بصیر و دشمن شناس عنوان کرد و افزود: مجلس در تراز انقلاب نه تنها باید از بصیرت لازم برای تشخیص دوستان و دشمنان انقلاب در هر برهه‌ای برخوردار باشد، بلکه باید موضع روشنی هم در قبال آنها اتخاذ کند.

مجلس یازدهم به الگوی موفق «مردم سالاری دینی» تبدیل شود

وی تأکید کرد: مجلس یازدهم اگر به شکل گرفتن چنین مجلسی بینجامد، می‌تواند به نمایش الگوی موفق «مردم سالاری دینی» تبدیل شود و موجبات اقتدار، همبستگی ملی و اعتماد مردم به نظام را فراهم آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha